گزارش ایران قاجاریه و مشروطیت (2)

گزارش ایران قاجاریه و مشروطیت (2)

  • 1.0 (1 رای)
  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : مخبرالسلطنه هدایت
  • تعداد صفحه : 157

توضیحات

ب‍اه‍ت‍م‍ام‌ م‍ح‍م‍دع‍ل‍ی‌ ص‍وت‍ی‌
درباره‌ی نویسنده:
مهدی قلی هدایت ملقب به مخبرالسلطنه (1243-1334) حاکم آذربایجان و نماینده مجلس در زمان قاجار و از مدافعان کودتای سوم اسفند و وزیر علوم، وزیر عدلیه و صدراعظم دوران رضاشاه بود.
او زبان و ادبیات فارسی، عربی، آلمانی و فرانسوی را خوب میدانست، و تاحدی به زبان انگلیسی هم آشنا بود. در فن گراورسازی و کلیشه‌سازی سررشته داشت و به موسیقی علاقه بسیار داشت و از نظر علمی آن فن را آموخته بود. در ریاضیات، هیئت و فلسفه هم اطلاعاتی داشت.
مهدیقلی هدایت در زمره رجال نادری است که حوداث زندگی و اتفاقات کشور را به طور روزانه یادداشت کرده است، که امروز به صورت کتاب، یکی از مهمترین منابع تاریخ معاصر میباشد. مهمترین آثار او در این زمینه، کتاب خاطرات و خطرات، و همین گزارش ایران میباشد.
مهدیقلی خان هدایت قریب پنجاه سال در صحنه سیاسی ایران بازیگری داشت، و به شش پادشاه خدمت کرد. گاه در مقام استانداری و وکالت، گاه در مقام وزارت و صدارت از مهره‌های اساسی تاریخ معاصر ایران به شمار میرود. آخرین مقام او نخست وزیری (1306تا 1312) در کابینه‌ی رضا خان بود. مخبرالسلطنه هدایت پس از کناره گیری از مقام نخست وزیری دیگر مصدر کاری نشد و در شهریورماه سال 1334ش. در سن 94 سالگی در گذشت. مقبره او در محله دروس تهران در خیابان هدایت واقع است.
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری