بررسی و تحلیل مسجد فرح آباد ساری

بررسی و تحلیل مسجد فرح آباد ساری

  • 5.0 (2 رای)
  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : مبینا روحی / رضا قنبری سیدکلایی /مجید عالیشاه پرکوهی / محمد عرب کلمری
  • تعداد صفحه : 7

توضیحات

مسجد فرح آباد جزئی از مجموعه ای از بناهای تاریخی مربوط به بقایای شهر قدیمی فرح آباد است که در بین راه ساری-فرح آباد قرار دارد. این ابنیه در زمان شاه عباس صفوی بنا شده است. این اثر در تاریخ 16 اسفند 1355 با شماره ثبت 1376 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مسجد تاریخی فرح آباد میراث ارزشمندی است که متاسفانه هنوز جایگاه آن به درستی شناخته نشده است. این بنا با سبک و سیاق معماری مکتب اصفهان و با بهره گیری از شیوه های رایج در اقلیم مازندران ساخته شده است. این اثر به اوایل قرن 11 هجری بر می گردد. بنا به صورت چهار ایوانی ساخته شده است و فرم آن چهار ایوانی است .ایوان اصلی با گنبد بزرگ آجری در قسمت جنوبی که محراب نیز در آن جا واقع است . در دو طرف ایوان دو شبستان بزرگ قرار دارد و پیرامون حیاط را حجره هایی برای درس طلاب در بر گرفته است. ورودی اصلی مسجد در قسمت شمالی است. بسته به میزان وسعت و ظرفیت بنا، پیش ورودی مناسب و درخوری نیز در مقابل آن در نظر گرفته شده است. سردر مسجد، فضای نیمه بازی است که در ابتدا سلسله مراتب ورودی با تظاهری قوی در بیرون عظمت، تقارن و با تزیینات شکل گرفته است. ایوان شمالی در کف با دو صفه به ارتفاع ( 70 ) سانتی متر در دو طرف و آجر فرش زیبا تزیین شده است. یکی از عناصر شاخص در شک لگیری و چیدمان منظم فضاهای مسجد، هشت یها هستند. این عناصر، فضاهای مهم مسجد مانند شبستان، راهروها ... را به یکدیگر متصل م یسازند.حیاط مسجد در ابعادحدود 43 ) متر یکی از مهم ترین فضاهای با ارزش مسجد است که ازقرون متمادی ودرمساجد سراسر کشورهای ×28) اسلامی، در نهایت سادگی و زیبایی از شاخص ترین عناصر هویت بخشی و تجل یگاه وحدت به شمار م یرود. دور تا دور حیاط (فضای باز) فضاهای نیمه باز رواق قرار دارد.
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری