رویکردی نو در تفسیر سوره مسد (بر اساس ترتیب نزول)

رویکردی نو در تفسیر سوره مسد (بر اساس ترتیب نزول)

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : داود بهرامی سیاوشانی
  • چاپ و سال / کشور: 2018

توضیحات

رویکردی نو در تفسیر سوره مسد (بر اساس ترتیب نزول) کتاب رویکردی نو در تفسیر سوره مسد (بر اساس ترتیب نزول) به قلم داود بهرامی سیاوشانی به بررسی موضوعاتی از جمله جدول سوره‌ها و ترتیب نزول آن‌ها، پیام‌های قرآن برای مبارزه با فقر و ثروت‌اندوزی و همچنین مثلث قدرت در مکه یعنی زر، زور و تزویر می‌پردازد. دشمنان اسلام از طریق زیر سؤال بردن قرآن و حقانیت آن، سعی می‌ کنند عقاید دینی مسلمانان {بویژه جوانان} را سست نمایند. اگر چه این روش از همان زمان نزول قرآن بوده و بعدا درطول تاریخ، این روند ادامه داشته، اما در عصر حاضر بسیار گسترده‌تر شده و به صورت یک جریان درآمده است. تمام تلاش این دشمنان این بوده و هست که القاء نمایند قرآن منشاء بشری دارد تا آن‌را جایزالخطا معرفی نمایند. شاید بتوان این دوره را با عصر امام صادق شبیه دانست. ازخطرناک‌ترین طبقه‌هاى آن زمان، زنادقه بودند که با برنامه‌ریزی و به‌صورت سازماندهی‌ شده با حمله به مقدسات اسلامی و شبهه‌افکنی درحوزه‌های مختلف دین، به‌ویژه قرآن، سعی‌ در‌ تخریب و تزلزل عقاید مسلمانان داشتند. هسته‌ اولیه‌ این گروه را افراد تحصیل‌ کرده تشکیل می‌دادند و اغلب آن‌ها ازطبقه‌ متجدّد عصر خود بودند که با زبان‌های زنده‌ دنیا آشنا‌یی داشتند. در بخشی از کتاب رویکردی نو در تفسیر سوره مسد (بر اساس ترتیب نزول) می‌خوانیم: ما در این کتاب درصدد هستیم تا ثابت کنیم شأن نزول‌هایی که برای ششمین سوره مسد گفته‌اند و بسیار مشهور است، به هیچ وجه صحیح نمی‌باشد، و برای این کار، می‌خواهیم نشان دهیم برخلاف آن چه که مورخین و مفسرین نوشته‌اند، از ابتدای بعثت پیامبر اکرم تا نزول سوره شعراء دعوت ایشان جنبه علنی داشته است، نه پنهانی. برای فهم این موضوع می‌بایستی مروری بر سوره‌های بعدی به ترتیب زمانی داشته باشیم. درباره سوره‌هایی که اشاره‌ای به این موضوع نداشته‌اند، به سرعت عبور خواهیم کرد. بحث بعدی، درباره سوره تکویر است که از نظر ترتیب زمانی هفتمین سوره می‌باشد. علامه طباطبایی می‌گوید، این سوره روز قیامت را با ذکر پاره‌ای از مقدمات و نشانی‌های آن و پاره‌ای از آن‌چه در آن روز واقع می‌گردد متذکر و یاد‌آور می‌شود و آن روز را چنین توصیف می‌کند که: "روزیست که در آن عمل انسان هر چه باشد کشف می‌گردد"، و سپس قرآن را توصیف می‌کند به این که "از القاآتی است که رسولی آسمانی که فرشته وحی است آن را به رسول خدا القاء کرده، و از القاآت شیطانی نیست، و رسول خدا هم دیوانه نیست، که شیطان‌ها او را دست انداخته باشند". و چنین به نظر می‌رسد که این سوره از سوره‌های قدیمی باشد که در اوائل بعثت نازل شده، هم‌چنان‌که در متن خود سوره شاهدی بر این معنا دیده می‌شود، و آن این است که خدای تعالی رسول گرامی‌اش را از آن چه که دشمنان درباره‌اش می‌گفتند (مثلا دیوانه‌اش می‌خواندند) منزه می‌دارد، و معلوم است که اتهام‌ها مربوط به اوائل دعوت آن جناب است، هم‌چنان‌که سوره قلم هم که مشتمل بر تنزیه آن جناب از این تهمت‌ها‌ست در اوائل بعثت نازل شده است. کلمات کلیدی: داستان سوره ی مسد، تفسیر سوره ی مسد، شان نزول سوره مسد، داستان ابولهب، داستان ابولهب در سوره مسد، ابولهب کیست، ترتیب سوره های قرآن کریم، ترتیب آیات قران، شان نزول سوره های قرآن، برچسب‌ها: داستان سوره ی مسد، تفسیر سوره ی مسد، شان نزول سوره مسد، داستان ابولهب، داستان ابولهب در سوره مسد، ابولهب کیست، ترتیب سوره های قرآن کریم، ترتیب آیات قران، شان نزول سوره های قرآن
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری