هنر و طبیعت، با نگاهی به اندیشه و زندگی اوگوست رودن

هنر و طبیعت، با نگاهی به اندیشه و زندگی اوگوست رودن

  • نوع فایل : مقاله
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : Auguste Rodin
  • مترجم : ماندانا مانی
  • تعداد صفحه : 4

توضیحات

نام سترگ و عظیم اوگوست رودن (Auguste Rodin)، هنرمند پرشور و خلاق، همواره بر فراز آسمان مجسمه‌سازی سدۀ نوزدهم اروپا، خودنمایی می‌کند. نخستین سرویس مفرغی او «مرد بینی شکسته»1 به خاطر زمخت، ناتراشیده و به ظاهر ناقص ماندنش از سوی «سالن» رد شد. رودن در سراسر عمر طولانی‌اش، با وجود تأثیر زیادی که از دوناتلو،2 مجسمه‌ساز فرانسوی عصر گوتیک و میکل آنژ2 مجسمه‌ساز فرانسوی عصر گوتیک و میکل آنژ3 پذیرفته بود، آثار شاخص خود را با ویژگی‌های بیانی و سبک شخصی‌خاص خود آفرید.همراهی‌فکری و نظری او با امپرسیونیست‌ها، در مخالفت آشکارش چه با آکادمی و چه با قوانین و ساختارهای تصنعی و از پیش تعیین شده «برای ساخت و خلق آثار هنری» و همچنین رویکرد واقع‌گرایانۀ او به موضوعات، خطوط اصلی فکری وی را ترسیم می‌کند. اثر او با نام «عصر مفرغ»4 (1876)، چنان زنده به نظر می‌آمد و چنان از میثاق‌های آکادمیک دور بدو که رودن به قالب‌گیری از روی مدل‌های زنده متهم شد. با وجود تأکید و اهمیت ماهیت دگانۀ نور به عنوان یکی از عناصر اولیۀ هنری، کیفیت‌های بیانی آثار وی، متمایز از آثار امپرسیونیستی است. برجستگی‌ها و گودی‌های سطوح، نورهای بی‌قرار و لرزان و سایه‌هایی که در زوایا و لبه‌های شکست‌ها بازی می‌کنند، تنها ویژگی توصیفی ندارند، آن‌ها همواره حامل پیام رنج انسان، تحریکات، تمایلات، مهر و یا غضب هستند. حتی هنگامی که او، بخشی از مجسمه را نیمه تمام رها می‌کند، این ناتمامی، محدودیت ماده رابه بیننده (آن‌گونه که در آثار نیمه تمام میکل آنژ دیده می‌شود) تحمیل نمی‌کند، بلکه این ناتمام بودگی معنا و مفهومی سمبولیک (رمزین) و ادبی می‌یابد.
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری