دون ژوان تنوریو‎

دون ژوان تنوریو‎

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : گیوم آپولینر
  • مترجم : سپهر رمضانپور اصفهانی
  • تعداد صفحه : 101

توضیحات

این دون ژوان، آفریده راهبی اسپانیایی است. برادر دینی، گابریل تلز (Gabriel Tellez) متولد سال 1583 در مادرید، در بیست سالگی به فرقه مذهبی Notre-Dame-de-la-Merci پیوست و برای تبلیغ دین به شهر سن – دومینگ (Saint-Domingue) به آمریکا اعزام شد. وی با نام مستعار تیرسو دومولینا (Tirso de Molina)، بیش از سیصد نمایشنامه از نوع کمدی سبک و نیز درام های زیبای غنایی و اخلاقی نوشت که روزهای یکشنبه در کلیساها به نمایش درمی آمد از قبیل: Le Trompeur de Seville et le Convive de Pierre (El Burlador de Sevilla y Convidado de Piedra)، خدعه گر اشبیلیه و میهمان سنگی، درامی منظوم در سه پرده که در 1360 بازی شد (به اسپانیایی واژه burlar به معنی فریب دادن و اغوا و اغفال کردن است). این دون ژوان تنوریوی (Don Juan Tenorio) فریبکار، ارباب جوانسالی است که با نشاط و خوشرویی به فریفتن زنان اشتغال دارد. پنهان داشتن هویت، طبیعت ثانوی اوست، چنانکه برای راه یافتن نزد دوشس ایزابلا، خود را نامزدش جا می زند و اندکی بعد با ظاهر مارکی دولاموتا (Mota) با دونا آنا (Dona Ana) نِرد عشق می بازد و سرانجام در روز عروسیش، برای فریفتن آمینای (Amina) دهاتی، جامعه روستایی به تن می کند.
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری