روانشناسی کار

روانشناسی کار

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : امید درویشی
  • تعداد صفحه : 93

توضیحات

در مطالب پیش¬رو سعی بر آن است که تحلیل و بررسی عمیقی از فشارهای عصبی در محیط¬های سه¬گانهبه خصوص محیط¬های کاری و شخصی با بهره¬جویی از علم روانشناسی و فرا روانشناسی به عنوان دانش¬های علوم رفتاری میان رشته¬ای به عمل آید. می-خواهیم بدانیم که فشار روحی وروانی چیست، کجا وچگونه شکل می¬گیرند و چطور پرورش می یابد.چه پیامدهایی را در پی دارد. و با چه روش¬هایی می¬شود از شدَّت آسیب¬های این فشارها و استرس-ها کاست، یا به نوعی آنها را مهار و حذف کرد. بیشتر تمرکز ما بر سطوح سازمانی در محیط کاری به خصوص سطوح زیرین است، جایی که پیمانکار به عنوان سرپرست و مدیر اجرایی به صورت مستقیم با کارگر و کارمند اصطحکاک و ارتباط رویارو دارد.
به علت وجود¬مشکلات و حساسیت¬های خاصی که درمناسبات و روابط سازمانی در این سطح وجود دارد، سعی را بر آن داشتم به صورت میدانی به تجزیه و تحلیل و کارشکافی مسائلی بپردازم که در سطوح زیرین به علت سوء مدیریت در سازمان¬های فنی واجتماعی در ایران رخ می¬دهند، بحث به میان آورم.(که نشأت گرفته ازمهارت و دانش محدود و پرورش نیافته در محیط آموزشی قبل از خدمت و حین خدمت است. و یک حقیقت موجود در سازمان-های ایرانی است)، و اینکه انتخاب و گزینش یک مسئول در هر سطحی با توجه تام ورزیدن بر بالفطره بودن و کیفیت¬های مدیریت(بدون توجه به اینکه در هر سطح چه توانایی و شایستگی را دارد و چه می¬تواند انجام دهد) تا چه حد می¬تواند تهدید بر انگیز باشد؟ آیا مسئول انتخاب شده دارای مهارت¬های سه گانه پرورش یافته ودانش مدیریتی است یا نه؟مدیر و سرپرست وپیمانکار، از مقام سازمانی که به واسطه قبول مسئولیت أخذ کرده و به تناسب اختیاراتی که به واسطه مقام سازمانی به عنوان ابزار در دست گرفته، می¬تواند به درستی استفاده کند؟ روحیه و انگیزه وداشتن اطلاعات کافی در فرایند انجام کار تا چه حد می¬تواند در ارتقاء سطح بهره¬وری از عوامل تولید اثر بخش باشد؟اینکه یک مدیر بتواند با روش¬ها و رویه¬های علمی از آنچه که در افکار زیر دستانش است با خبر شود (و به خواست ها و انتظارات و توقعات آنها پاسخ مثبت دهد وبه نوعی با کشف نقاط تقویت کننده و محرک شوق و انگیزه را در آنها زنده کرده و نیرو¬های بازدارنده را کشف و از قدرت آنها بکاهد)، تا چه اندازه می¬تواند موثر واقع شود؟پیامد¬ها¬ی ناشی از در نظر نگرفتن چنین مواردی، سازمان را تا چه اندازه از بهبود و بهره¬وری از عوامل تولید دورمی¬کند؟امیدوارم در جهت دگرگونی رفتار کسانی که می¬توانند در ساختار و فرهنگ سازمانی تأثیرگذار باشندو کسانی که می¬خواهند این تغییر را به وجود آورند، چنین مطالبی اثربخش واقع شود.هدفم ازتنوع و تازگی مطالب و شیوه القاء معانی میدانی و واقعی با چنین سبکی(یعنی وصف شرایطی که هم اکنون در سازمان¬های کشورهای در حال توسعه (به خصوص ایران) وجود دارد) این است که نحوه وچگونگی مقابله با نیروهای بازدارنده و مقاومت در مقابل فشار¬های روحی و روانی غیر قابل تحمل را به افراد آموزش داده، وبا نشان دادن پیامدهای حاصل از سوء مدیریت در طبقه زیرین و نیروهای تقویت¬کننده منفی و به نوعی باز دارنده، مدیران و سرپرستان و پیمانکاران را با آنچه که بر سازمان¬ها بعد از تصمیم¬گیری آنها(بدون استفاده از روش¬ها و رویه¬ها ومدل های کارامد)، رخ می¬دهد، آشنا سازم، وچنین بینشی را به وجود آورم که کارایی و موفقیت کوتاه مدت بدون اثربخشی، چشم انداز مطلوبی را جهت اجرای برنامه¬¬های بلند مدت در پی نخواهد داشت.جهت نیل به چنین اهدافی مدیران و سرپرستان و پیمانکاران را به صورت پلکانی با مهارت و بینش علمی فرا روانشناسی آشنا کردهو رنج¬ها و استرس¬ها که مشغولیت ذهنی می-آورند، را نیز آشکار کرده به طوری که دیده شوند و با القاء روش¬های کارا و اثربخش میدانی، به ایجاد¬وگسترش فضای آرام ذهنی و سلامت روحی و روانی جامعه و ارتقاء کیفی زندگی در محیط کاری و شخصی کمک کنم.
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری