ارزش گذاری کالاهای فرهنگی و هنری

ارزش گذاری کالاهای فرهنگی و هنری

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • : گروه نویسندگان
  • تعداد صفحه : 167

توضیحات

کالاها و خدمات فرهنگی همانند سایر کالاها و خدمات دارای ارزش اقتصادی می باشند که ارزش اقتصادی آنها بر حسب هزینه‌ها و... قابل محاسبه می‌باشد. اما این کالاها و خدمات علاوه بر ارزش اقتصادی دارای ارزش فرهنگی نیز می‌باشند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که عوامل اقتصادی، فرهنگی، دموگرافیک، سیاسی و ایدئولوژیک و ویژگی‌های خالق در قیمت‌گذاری کالاها و خدمات فرهنگی موثر هستند.
حال سؤالی که مطرح می شود این است که صرف نظر از نوع طبقه‌بندی کالاها ، قیمت یک کالا بر اساس چه معیارهایی تعیین می‌شود؟ و در برآورد قیمت یک کالا چه عناصر و متغییرهایی را بایستی مد نظر قرار داد و میزان تأثیر هر کدام از آنها را بایستی چگونه تعیین نمود. پاسخ این سؤالات در قالب نظریه ارزش و قیمت مطرح شده است
با نگاهی اجمالی به نظریات مطرح شده در خصوص ارزش‌گذاری کالاها به این نکته پی می‌بریم که همه نظریات مذکور در خصوص کالاهای اقتصادی قابل اعمال هستند و در زمینه کالاهای فرهنگی که دارای ویژگی های خاص خود هستند کاربرد چندانی ندارند . و با توجه به دسته‌بندی کالاهای فرهنگی به کالاهای فرهنگی خصوصی، عمومی، ترکیبی و اعتقادی می‌توان اظهار نمود که روش‌های ارزش‌گذاری مطرح شده صرفاً در خصوص کالاهای فرهنگی خصوصی تا حدودی قابل استفاده هستند و کالاهای اعتقادی که اساساً در این مقوله نمی‌گنجند و کالاهای فرهنگی عمومی نیز با توجه به اینکه حقوق مالکیت آنها به‌صورت شفاف مشخص نیست (میراث فرهنگی) در این مقوله قرار نمی‌گیرند. لازم به ذکر است که اکثر کالاهای فرهنگی نیز دارای ویژگی کالاهای فرهنگی ترکیبی عمومی و خصوصی هستند که با این روش‌ها به‌سختی قابل ارزش‌گذاری هستند یا اینکه اصلاً قابل ارزش‌گذاری واقعی نیستند لذا تلاش و تحقیق برای رسیدن به روش یا روش‌های مطلوب‌تری برای ارزش‌گذاری کالاهای فرهنگی با توجه به ویژگی‌های خاص آنها حائز اهمیت و ارزشمند می‌باشد.
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری