انقلاب کبیر فرانسه و امپراتوری ناپلئون

انقلاب کبیر فرانسه و امپراتوری ناپلئون

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • تالیف : آلبر ماله / ژول ایزاک
  • مترجم : رشید یاسمی
  • تعداد صفحه : 769

توضیحات

موضوع این کتاب همانطور که از نامش پیداست، انقلاب کبیر فرانسه می باشد.انقلاب فرانسه پس از اصلاح مذهبی لوتر، از مهمترین و موثرترین وقایع تاریخ اروپاست. زیرا چنانکه لوتر مذهب را اصلاح کرد انقلاب فرانسه نیز در اصول سیاسی و اجتماعی جهان تغییراتی پدید آورد.

تاریخ قرن هجدهم اروپا دریچه ای به تاریخ معاصر است. بسیار از کشورهایی که امروز به عنوان ملت-کشورهای مستقل شمرده می شوند، در این قرن تکامل یافتند و افول مقتدرترین کشور آن روزگار اروپا یعنی فرانسه و سر برآوردن انگلستان به عنوان ابرقدرت و تولد کشور پروس (آلمان فعلی) از جمله این اتفاقات مهم محسوب می شود. بهترین حسن این کتاب ایجاز و اختصار آن است که حوادث یک قرن را در چندصد صفحه فشرده کرده است.
نگاه آلبرماله تا حد امکان بی طرفانه است و بر روایات چندگانه تاریخ مسلط است.
از مهم ترین ویژگی های این کتاب، پرداختن به شخصیت پادشاهان آن روزگار است. از فردریک گیوم تا کاترین و پطر کبیر و از تالیران تا لویی شانزدهم، خواننده به خوبی با احوال و رفتار مردان و زنانی آشنا می شود که در دوران خود شگرف ترین تاثیرات را بر ملت خود و دیگران داشته اند.
انقلاب کبیر فرانسه، به راستی انقلابی بنیادین در تمامی شئون زندگی مردمان فرانسه و سپس کل اروپا بود. رعایایی که تا دیروز توسط اشراف یا کلیسا خرید و فروش می شدند، به ناگاه دارای حقوق فراوان شدند و برای احقاق حق خود دست به مبارزه زده و برای همیشه تاریخ را تغییر دادند.
اصلی ترین شخصیت این اثر اما، ناپلئون بناپارت است. باید اعتراف کرد که تا قبل از خواندن این اثر، آن چنان که باید از این شخصیت آگاه نبوده ام. اما بخش مهمی از این کتاب به امپراتوری چندساله ناپلئون پرداخته است. ناپلئون سیاستمداری زیرک، فرماندهی نابغه و رهبری کاریزماتیک بود که حتی بر قلوب سربازان غیرفرانسوی سپاهش نیز حکومت می کرد. صعود و سقوط این مرد بزرگ، از عبرت آموز ترین وقایع قرن هجدهم و نوزدهم است.
مردی که سازنده اروپایی است که ما امروز می شناسیم.
با این حال کتاب بعضی کاستی هایی دارد که آن هم ناشی از تلاش برای اختصار و ایجاز است. برای مثال ،توقع داشتم که به نقش لژهای فراماسونری در اعدام لویی شانزدهم بیشتر پرداخته شود که مورد اشاره نبوده است. همچنین بعضی توافقات و جهت گیری های پشت پرده که می توانست ماهیت جریان های آن روزگار را روشن تر نماید.
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری