شرح احوال و آثار ابن عمید

شرح احوال و آثار ابن عمید

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : ضیاءالدین سجادی

توضیحات

مروری بر کتاب: ابوالفضل محمد ابن ‏عمید قمی ؛ شاعر، ادیب، کاتب، حکیم معتزلى، لغوى، فیلسوف و منجم. از مردم قم بود. در همان جا نزد ابن‏سمکه تلمذ کرد. و پس از پدر در دربار آل‏بویه خدمت مى‏کرد. در رى وزارت وشمگیر را داشت و مدتى هم وزیر رکن ‏الدوله‏ ى دیلمى بود. چندى در خدمت عضدالدوله در شیراز به سر برد. صاحب بن عباد از شاگردان او بود و به دلیل مصاحبت بیش از حد با وى به صاحب شهرت یافت. در طول عمر به بیمارى نقرس و قولنج دچار بود. ابن‏ عمید در اغلب علوم عصر خود تبحر داشت. شعراى بسیارى او را مدح کردند از آن جمله متنبى، شاعر معروف در ارجان به خدمت او رسید و به سبب قصیده‏ اى که در محدح او گفت، صله دریافت کرد. ابن ‏عمید کتابخانه ‏ى بزرگى حاوى صد بار کتاب در علوم مختلف داشت که خازن آن ابوعلى بن مسکویه بود. اهمیت ابن ‏عمید در آن است که صنایع لفظیه را با معانى دقیق گرد آورد و در بلاغت به درجه‏اى رساند که او را تالى عبدالحمید دانستند. وى در بغداد و به قولى در همدان یا رى درگذشت. پس از وى، پسرش نیز به وزارت رکن ‏الدوله رسید که به سبب حسادت به شهادت رسید. در ادب و ترسل او را «جاحظ ثانى» مى‏ نامیدند. از آثار او: «تاریخ ابن‏ عمید»؛ «دیوان رسائل» یا «رسائل ابن‏ عمید». حق تکثیر: شرکت انتشاراتی پاژنگ، 1366
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری