مکاتبات سلطان عبدالله قطب شاه

مکاتبات سلطان عبدالله قطب شاه

  • 5.0 (1 رای)
  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی

توضیحات

به کوشش: احمد علامه فلسفی سرزمین دکن در جنوب هند واقع شده است و قریب به هفتصد سال، ایرانی‌تبارها در این ناحیه در هشت سلسله مختلف حکومت کردند. در دوره این حکومت‌ها تمدن و فرهنگ ایرانی به ویژه هنر، زبان و ادبیات ایرانیان در این سرزمین شکوفا گردید. سلطان محمدقلی قطب شاه؛ چهارمین پادشاه سلسلۀ قطب شاهیان و حاکم وقت دکن در جنوب هند، شهر حیدرآباد دکن را در سال 1590 م تاسیس کرد. قطب شاهیان که خاندانی ایرانی‌تبار و شیعه‌مذهب بودند، از 918 تا 1098 ق/ 1512 تا 1687 م بر این منطقه حکومت کردند. سلطان عبدالله قطب شاه (1083-1020) بیش‌ترین دورۀ حکومت را در سلسلۀ قطب شاهی داشت و 46 سال مقتدرانه فرمانروایی کرد. در دورۀ حکومت وی که از نظر آسایش مردم معروف است، قلمروی قطب‌شاهیان گسترش یافت. ولی قلعۀ گلکنده در سال‌های 1636 تا 1656 م تحت فشار شدید گورکانیان دهلی قرار گرفت و از این زمان سلسلۀ قطب‌شاهیان رو به افول گذاشت. این مجموعه، شامل نمونه‌هایی از نامه‌نگاری در ادبیات فارسی آن دوره، میان سلطان عبدالله قطب شاه با سلاطین و افراد دیگر است. این کتاب در سال 1386 به کوشش احمد علامه فلسفی توسط انتشارات وزارت امور خارجه ذیل بخش اسناد و مدارک تاریخی منتشر شده است. حق تکثیر: مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری