گزارش ها و نامه های دیوانی و نظامی امیرنظام گروسی

گزارش ها و نامه های دیوانی و نظامی امیرنظام گروسی

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : حسنعلی خان امیرنظام گروسی

توضیحات

به کوشش: ایرج افشار درباره وقایع کردستان در سال 1297 این کتاب شامل صدو چهل وشش نامه و سندی است که حسنعلی خان گروسی (1317 - 1237 ش) وزیر ناصرالدین شاه قاجار در دفع فتنه هاو تجاوزات شیخ عبیدالله کُرد و حمزه آقای منگور (1298 – 1297 هـ)‌ در منطقه ساوجبلاغ، میاندوآب و ارومیه به دربار ارسال کرده است. بخشی از نامه ها به شاه، ولیعهد و رجال معتبر دولت و بخشی خطاب به رجال دیوانی که در مجموع از اهمیت تاریخی فراوانی برخوردارند. بیشتر نامه ها به خط خود امیر نظام نوشته شده و برخی دیگر به خط منشی اوست. چندین نامه متفرقه نیز در پایان کتاب آورده شده است. امیرنظام علاوه بر خدمات نظامی، مردی ادیب و صاحب ذوق و شعرشناس بود و در نگارش، سبکی شیرین و ساده داشت. وی به تجدد و ترقی ایران معتقد بود و نسبت به اعزام محصلین به فرنگ کوشش بلیغ کرد. این کتاب به کوشش ایرج افشار تصحیح و به زیور طبع آراسته شده است. سالشمار زندگی حسنعلی خان امیرنظام گروسی نیز توسط مصحح در ابتدای کتاب آورده شده است. حق تکثیر: مجموعه انتشارات ادبی و تاریخی موقوفات دکتر محمود افشار یزدی، 1373
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری