ترجمه هفده رساله ابن سینا

ترجمه هفده رساله ابن سینا

  • 5.0 (2 رای)
  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : ابوعلی سینا

توضیحات

. کتاب حاضر ترجمه هفده رساله ، مجموعه رسائل ابو علی سینا حکیم و دانشمند و فیلسوف نام آور ایران ، که در فلسفه ، ما بعدالطبیعه ، طبیعیات ، نفس ، الهیات ، و تفسیر به رشته ی تحریر در آمده است.این هفده رساله عبارتند از : رسالۀ مبدأ و معاد : بزرگترین رساله ی کتاب حاضر،در این کتاب ابن سینا به تعریف موجودات و دسته بندی آنها به ممکن و واجب پرداخته،سپس برهان معروف خود را در اثبات وجود خدا تقریر می کند،پس از آن به صفات خداوند می پردازد،و بعد در مورد "حرکت" بحثی فلسفی را به پیش می کشد. پس از آن در مورد متناهی بودن زمان و مغالطات گروه معطله سخن می گوید،پس از آن بحثی را مطابق علم زمانه ی خویش در باب افلاک آغاز می کند،و چگونگی پیداش و ویژگی های افلاک،پس از آن به بررسی نفس و عقل می پردازد،و بعد از آن در باب معاد و نبوت. رسالۀ عرشیه: در ابتدا مقدمه فاضلانه مرحوم ضیاءالدین درّی که شامل مقام معنوی و فلسفی شیخ،و دیانت ابن سینا ،و رد شرب خمر وی،و نظریه معاد جسمانی است. این رساله نیز به اثبات فلسفی وجود خدا،چگونگی علم خداوند به مخلوقات ، و صفات خاص وی ، قضاء و قدر، فلسفه شرور و بدی ها در دنیا،و نظام آفرینش می پردازد. رسالۀ اقسام نفوس: در اثبات نفس ناطقه،تجرد وی ، اقسام نفس،رابطه نفس و بدن،و مقاماتی که نفس می تواند با تکامل بدان دست یابد. رسالۀ تحفه: در این رساله نیز درباره نفس و خصوصیات روح بحث می کند. رسالۀ فیض الهى: در وحی ، کرامات ، معچزات و خارق عادات،و اینکه سحر و جادوگری چگونه امکان پذیر است و می توان آن را تبیین کرد به دور از خرافات می پردازد. رسالۀ عشق: از مشهورترین رساله های بو علی،در باب عشق ، کیفیت آن در عالم،و عشق ظرفا و نیک صورتان و نیک سیرتان ،و عشق مجازی و حقیقی است. رسالۀ اسرار الصلاة: رساله ای فلسفی در باب نماز و حکمت های آن. رسالۀ تفسیر سوره توحید رسالۀ تفسیر سوره فلق رسالۀ تفسیر سوره ناس سه رساله در تفسیر این سه سوره،که البته تفسیر فیلسوفی چون بوعلی نیز با تفسیر های رایج این سوره ها متفاوت است! رسالۀ در سبب استجابت دعا و کیفیت و تاثیر زیارت این رساله در جواب عارف بزرگ،ابو سعید ابوالخیر نگاشته شده است،و بو علی در آن به تبیین فلسفی دعا می پردازد. رسالۀ تحریض و ترغیب بر دعا در باب دعا،و اینکه دعا تنها همین الفاظ ظاهری آن نیست.و چگونه می تواند دعا و مناجات حال آدمی را منقلب کند. رسالۀ در سرّ قدر در جواب این حرف صوفیه :«من عرف سرّ القدر   فقد الحد» هر کس سرّ قدر را دانست ملحد می شود! و بوعلی به رازگشایی از معنای قضاء و قدر می پردازد. رسالۀ معراج‌نامه در باب معراج پیامبر و کیفیت آن. رسالۀ اضحویه در باب مرگ،و معاد،و ابطال مذهب تناسخ،و اینکه روح آدمی نامیراست و از جسم مادیش متمایز است و پس از مرگ بحیات خویش ادامه می دهد. رسالۀ الشفاء من خوف الموت و معالجة الاغتمام به در باب مرگ،و اینگه چرا مرگ برای مردم ترسناک است؟ و سیری ناپذیری انسان در این دنیا،, و علت دردناک بودن و ترسناکی مرگ. رسالۀ حدود یا تعریفات: در این رساله ابن سینا به تعریف مسائل طبیعی و فلسفی و علمی می پردازد و برای هر کدام به اختصار،حدودی را بیان می کند. حق تکثیر: قم: آیت اشراق‏‫، ۱۳۸۸
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری