توضیحات
. شیخ اشراق پیش از آنکه فیلسوف باشد، عارفی بزرگ بوده و شرح زندگی او بهترین دلیل بر گرایش کامل او به تصوف ایرانـی اسـت. شیخ چون سالکی کامل به جهانگردی پرداخته و ریاضتهای دشوار برای تزکیۀ خود کشیده و همواره با مشایخ بزرگ و صوفیان برجسته همنشینی داشته و به برکت مکاشفات صـوفیانه بـه حکمـة الاشـراق رسیده است. او در نهایت به مکتب جمال یا زیبایی پرستی در عـرفان ایرانـی و اسـلامی میپیوندد و اصول عقاید این مکتب را میپذیرد و در آثار خود بروز مـیدهـد و از عـرفان زرتشتی بهره میگیرد و عرفان ایرانی را با چنان زمینهای به مکتب جمال مـیرسـاند و به نظر بازی، سماع و رقص عارفانه با اصالت به زیبایی و عشق پایبند میگردد و عشق و جمال مجازی را پلی برای رسیدن به زیبایی حقیقی میداند. منبع مقاله: فصلنامه تخصصی عرفان، سال چهارم، شماره ۱۶، تابستان ۱۳۸۷، ( از صفجه ۱۳ تا ۳۱)