اسناد آزمون و حزب توده (اسنادی از فعالیت های منوچهر آزمون در حزب توده)

اسناد آزمون و حزب توده (اسنادی از فعالیت های منوچهر آزمون در حزب توده)

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : جلال اندرمانی زاده

توضیحات

شرج عکس امیرعباس هویدا همراه با عبدالمجید مجیدی (سمت راست) و منوچهر آزمون در روز تقدیم بودجه سال ۵۴ (آزمون آن زمان وزیر کار و امور اجتماعی بود) دکتر منوچهر آزمون در سال 1309 در تهران متولد شد. تحصیلات ابتدائی و متوسطه را در تهران به پایان رسانید. در سال 1329 برای ادامه تحصیل به آلمان رفت و در رشتة حقوق سیاسی و علوم اجتماعی موفق به اخذ درجه دکترا شد. وی فرزند ابوالقاسم آزمون و عصمت نبوی نوری و نوه شیخ فضل‌الله نوری بود. منوچهر آزمون در آلمان به حزب توده ایران پیوست‌، به عنوان نماینده دانشجویان حزبی فعالیت می‌کرد. به گفته کتابی که در مورد او توسط مرکز اسناد گردآوری شده در سال 1336 جذب ساواک ‌شد. پس از بازگشت به ایران در ساواک بطور رسمی مشغول به کار شد. در سال 1435 مشاور مدیرعامل رادیو و تلویزیون و در سال 1346 رسماً به سمت معاون سیاسی سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران منصوب شد. از فروردین سال 1347 عهده‌دار ریاست کل خبرگزاری پارس و سپس معاونت وزیر اطلاعات شد. در همین زمان به معاونت وزارت کشور رسید. سپس سرپرستی سازمان اوقاف و با موافقت دولت استاندار فارس شد. به مجلس شورای ملی راه یافت و سرانجام به وزارت کار و امور اجتماعی منصوب شد. آزمون از مسوولان اولیه و مدافعان حزب رستاخیز در سال 1355 به شمار می‌رفت‌. با اوجگیری انقلاب اسلامی رژیم در صدد فدا کردن چهره‌های بدنام افتاد. چند تن ازجمله دکتر آزمون دستگیر و به زندان محکوم شدند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دادگاه انقلاب محاکمه و مفسدفی‌الارض شناخته شد و در 20/1/1358 حکم صادر شد در مورد وی به اجرا درآمد. پست‌های رسمی وی: سرپرست سازمان اوقاف وزیر کار و امور اجتماعی کابینه هویدا رئیس خبرگزاری پارس نماینده مجلس شورای ملی در دوره ۲۴ وزیر مشاور در کابینه شریف امامی (نشر این کتاب در کتابناک به منظور تأیید روش شناسی و محتوای کتاب نیست) حق تکثیر: نشر یافته توسط تاریخ معاصر
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری