توضیحات
. این مقاله بر آن است تا نظریهء«اصالت وجود»را که یکی از اصول مهم فلسفه ملاصدرا است بررسی و به سابقه این نظریه در فلسفه اشراق اشاره کند. مؤلف برخلاف نظر مشهور،عقیده دارد که شیخ اشراق،نه تنها به اصالت ماهیت اعتقادی ندارد،بلکه از مدافعان سرسخت اصالت وجود میباشد.دلیلی که ملا صدرا و پیروان او بر اصالت وجود ذکر کردهاند عینا در بیانات شیخ اشراق وجود دارد.همچنین مؤلف از راه رابطه علی و معلولی انوار در نزد شیخ اشراق ثابت میکند که به نظر او علت به معلول خود وجود اعطا میکند وجود در نزد شیخ اشراق اشاره میکند و نتیجه میگیرد که معنای اعتباری،به معنای معقول ثانی فلسفی است که این عقیده مورد قبول ملا صدرا نیز میباشد. منبع مقاله: نشریه اندیشه های فلسفی ، زمستان 1384 - شماره 4 - (32 صفحه - از 19 تا 50)