بررسی زمینه های شکل گیری نهضت ملی شدن نفت ایران

بررسی زمینه های شکل گیری نهضت ملی شدن نفت ایران

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی

توضیحات

گفتگوی ابراهیم یزدی دبیر کل نهضت ازادی با نشریه ندای جامعه کرمانشاه ابراهیم یزدی ( ۱۳۱۰ ) دبیرکل نهضت آزادی ایران از سال ۱۳۷۳ تاکنون است. او عضو شورای انقلاب، وزیر امور خارجهٔ ایران در دولت موقت بازرگان و اولین سرپرست مؤسسه کیهان بود. او در هنگام اخراج آیت‌الله خمینی از عراق و امتناع دولت کویت از پذیرش آیت‌الله خمینی و هیات همراه به او پیشنهاد مهاجرت به فرانسه را می‌دهد و با همکاری صادق قطب زاده خانه‌ای در نوفل لوشاتو به این منظور تهیه می‌شود. او در این مدت از مشاورین ارشد آیت‌الله خمینی بوده‌است با تشکیل شورای انقلاب، او به عضویت این شورا برگزیده می‌شود و با شروع دولت موقت مهندس بازرگان،او نخست به عنوان معاون نخست وزیر در امور انقلاب و سپس پس از استعفای دکتر کریم سنجابی از پست وزارت امور خارجه به عنوان وزیر خارجه دولت انتخاب می‌شود. او همراه با استعفای مهندس بازرگان از دولت کناره گیری کرد. با برگزاری انتخابات مجلس شورای ملی در این انتخابات از تهران کاندیدا شد و در دور اول انتخابات به وکالت مجلس انتخاب شد. در مجلس اول شورای ملی (اسلامی) عضو کمیسیون‌های تحقیق، امور خارجه، بهداشت و درمان و بازرگانی خارجی بوده‌است. پس از این صلاحیت او برای کاندیداتوری در تمامی انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورا توسط شورای نگهبان رد شده‌است. او در سالهای بعد از انقلاب در ایران زندگی کرده‌است و ریاست کمیتهٔ اجرایی، دفتر سیاسی متناوبا بر عهده داشته‌است و از اعضای شورای مرکزی نهضت آزادی به صورت متمادی بوده‌است. پس از فوت مهندس مهدی بازرگان که دبیر کلی نهضت آزادی را مادام الحیات بر عهده داشت، به این منصب برگزیده شد. .
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری