فیزیک ذرات و کیهان شناسی- فصل چهل و چهارم فیزیک دانشگاهی-ویرایش سیزدهم

فیزیک ذرات و کیهان شناسی- فصل چهل و چهارم فیزیک دانشگاهی-ویرایش سیزدهم

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی

توضیحات

تالیف: راجر فریدمن- هیو یانگ در آخرین فصل این کتاب سعی می کنیم در حد دانش و شناختمان به این پرسش اساسی پاسخ دهیم که جهان از چه ساخته شده است؟ بنیادی ترین اجزای ماده کدامند؟2500 سال است که فلاسفه و دانشمندان همواره این پرسشها را مطرح کرده اند هرچند تا این تاریخ به پاسخی که بتوان ان را نهائی نامید دست نیافته اند ولی همانگونه که در این فصل خواهیم دید در این زمینه راهی بس طولانی را پیموده اند. ممکن است انتخاب عنوان «فیزیک ذرات بنیادین و کیهان شناسی» برای این فصل تعجب برانگیز باشد زیرا ذرات بنیادین کوچکترین موجودات در جهان هستند و کیهان شناسی به بزرگترین یعنی خود جهان می پردازد با این حال در این فصل خواهیم دید که فیزیک این ذرات کوچک رل مهم را در تعیین کردن ماهیت جهان در بزرگترین مقیاس ها دارد. خواهیم دید که ذرات بنیادین ذرات جاودانه نیستند و می توانند تولید شده و ویران گردند. اختراع شتاب گرهای ذرات و اشکارسازهای مناسب آنهادر پیدایش ادراک ما از ذرات نقش بسزائی داشته اند. می توان ذرات بنیادی و بر هم کنش انها را بر پایه قوانین پایستگی و تقارن به راههای مختلفی دسته بندی کرد که بعضی مطلق و برخی منحصرا در بر هم کنش های خاصی صادق اند. در این زمینه ما درباره دانسته های کنونی خود از ماهیت و تکامل جهان بجا خواهیم کرد . اهداف آموزشی این فصل با مطالعه این فصل خواهید آموخت: • مبانی تنوع کلیدی ذرات پایه و چگونگی کشف آنها • فیزیکدانان چگونه از شتابگر ها و آشکارسازها برای جستجو ی ذرات پایه اتمی استفاده می کنند. • چهار روش برهم کنش ذرات پایه اتمی • چگونه می توان ساختار پروتون ها، نوترون ها و دیگر ذرات را با ضوابط کوارک ها تبیین کرد. • چگونه فیزیکدانان حدود مدل استاندارد ذرات و برهم کنش آنها را تعیین می کنند. • مدارکی دال بر انبساط جهان و سرعت گرفتن آن • تاریخچه جهان سیصد و هشتاد هزار سال پس از انفجار بزرگ حق تکثیر: این فصل کتاب توسط ارسال کننده از متن اصلی انگلیسی ترجمه شده است و استفاده از آن برای عموم دانش پژوهان آزاد است
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری