نوروز در محاق فاطمیه

نوروز در محاق فاطمیه

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : علی اکبر مهدی پور

توضیحات

«محق» در لغت به معنای نقصان است. چیزی که خیر و برکتش از بین برود، به آن محاق می‌گویند.دو سه شب آخر ماه قمری، که ماه دیده نمی‌شود، محاق نامیده می‌شود. شب اول ماه قمری که ماه به صورت هلال دیده می‌شود، آن را هلال گویند، به تدریج بر حجم آن افزوده می‌شود، به صورت نیم دایره در می‌آید و تربیع نامیده می‌شود، چون به صورت دایره کامل دیده می‌شود، به آن بدر گویند. پس از شب چهارده به تدریج نقصان پیدا می‌کند و به صورت نیم دایره در آمده، باز هم تربیع (تربیع دوم) نامیده می‌شود، سپس رو به نقصان می‌رود، دو یا سه شب ماه دیده نمی‌شود، گویند که ماه در محاق است، یعنی کاملا محو و ناپدید شده است. در شبهای محاق، ماه در میان زمین و خورشید قرار می‌گیرد، نیمی از آن که به سوی زمین است، نمی‌تواند از خورشید نور اخذ کند، در نتیجه تاریک و غیر قابل رویت می‌باشد. کتاب نوروز در محاق فاطمیه با عناوین «اهداء، مقدمه، نوروز در محاق فاطمیه، نوروز، فاطمیّه، نوروز در محاق، یک درس آموزنده، حرمت فاطمی، اشعار، رباعی، رباعیات نوروز در محاق، نوحه و سپاس» گردآوری شده است. این کتاب به قداست نوروز اشاره کرده و آورده است: «در کتب حدیثی، سیره، تاریخ و تراجم علل فراوانی برای قداست روز نوروز بیان شده که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم: «خلقت جهان در روز نوروز،خلقت حضرت آدم در آن روز، خلقت فرشتگان در آن، خلقت خورشید، دحوالارض و گسترش کره زمین، آغاز زمان، روز عهد و میثاق در عالم ذر، تجدید آیین یکتا پرستی توسط جمشید و شکستن بت‌ها توسط قهرمان توحید، بالا رفتن مولای متقیان بر دوش خاتم پیامبران برای شکستن بت‌ها». حق تکثیر: برای استفاده به صورت رایگان بر روی سایت مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان قرار گرفته است.
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری