ص ص م از هفت تا نه و نیم

ص ص م از هفت تا نه و نیم

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : عباس نعلبندیان

توضیحات

عباس نعلبندیان (۱۳۲۶ - ۸ خرداد ۱۳۶۸) نمایشنامه‌نویس ایرانی بود. زندگی و حرفه نعلبندیان در سال ۱۳۲۶ در تهران زاده شد. دوران کودکی و نوجوانی‌اش را در روزنامه فروشی پدرش گذراند و پس از آشنایی با افرادی چون محمد آستیم گه دیگران او را استاد نعلبندیان تلقی می کردند و محمود استادمحمد و رفت و آمد به محافل هنری آن دوره مانند کافه فیروز در ۱۸ سالگی شروع به نوشتن کرد. با نگارش نمایشنامه «پژوهشی ژرف و سترگ در سنگواره‌های قرن بیست و پنجم زمین شناسی یا چهاردهم، بیستم فرقی نمی‌کند» جایزه اول مسابقه نمایشنامه نویسی نسل جوان را از آن خود کرد. این نمایش همان سال در جشن هنر شیراز نیز جوایز متعددی رانصیب خود کرد و نویسنده را به شهرت رساند، “پژوهشی ژرف وسترگ“ بعد از آن در سال ۴۸ در تالار سینمای کانون و به کارگردانی “آربی آوانسیان“ به اجرای عمومی در آمد. عباس نعلبندیان در سال ۴۸ به عنوان مدیر و عضو شورا در کارگاه نمایش مشغول به کار شد و تا اواخر سال ۵۷ در همین سمت باقی ماند. او در هشتم خرداد سال ۶۸ بعد از ۴۲ سال خودکشی کرد. خود“ نعلبندیان“ در گفت و گویی که اردیبهشت سال ۵۰ در مجله “تماشا“ چاپ شد ، می‌گوید :‌ «اصولا من تئاتر را به آن صورت نمی‌شناسم و آمدنم به این حوزه کاملا تصادفی بود. یعنی وقتی نمایشنامه “پژوهشی ژرف وسترگ“ را می‌نوشتم به این فکر نمی‌کردم که چیزی است ،که کسی بخواهد بخواند یا اینکه اجرا شود. تا وقتیکه این نمایش برنده جایزه شد . حتی دو سه نفری هم که بیشتر از آن این کار را خوانده بودند، نظر چندان موافقی نسبت به آن نداشتند.» آثار نمایشنامه * پژوهشی ژرف و سترگ و نو در سنگواره‌های قرن بیست و پنجم زمین شناسی یا چهاردهم، بیستم فرقی نمی‌کند (۱۳۴۷) * اگر فاوست یک کم معرفت به خرج داده بود‌(۱۳۴۸) * سندلی کنار پنجره بگذاریم و بنشینیم و به شب دراز و تاریک خاموش سرد بیابان نگاه کنیم (۱۳۴۹) * ناگهان هذا حبیب الله مات فی حب الله هذا قتیل الله مات بسیف الله (۱۳۵۰) * قصه غریب سفر شاد شین شنگول به دیار آدم کشان و امردان و جذامیان و دزدان و دیوانگان و روسپیان و کاف کشان (۱۳۵۱) * پوف * هرامسا * داستان هایی از بارش مهر و مرگ(یک پنجگانه) (۱۳۵۶) قصه ها * هفت تا نه و نیم(۱۳۴۵) * ص.ص.م (۱۳۴۶ ،در مجله نگین چاپ شد) * از مرگ تا مرگ (۱۳۴۶ ،در مجله نگین چاپ شد) * وصال در وادی هفتم * یک غزل غمناک (۱۳۵۱، در کارگاه نمایش چاپ شد) ترجمه ها * یک قطعه برای گفتن-فریاد کمک-معلم من پای من/پیتر هانتکه(۱۳۵۱) * پرومتئوس در بند/اشیل (۱۳۵۱) * طلبکارها/استریندبرگ (۱۳۵۱) منبع: ویکی پدیا حق تکثیر: آزاد
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری