پسرک چشم آبی

پسرک چشم آبی

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : جواد مجابی

توضیحات

تصویرگر : فرشید مثقالی در مورد نویسنده: جواد مجابی متولد ماه مهر ۱۳۱۸ در شهر قزوین شاعر, نویسنده, نقاش, طنزپرداز ،محقق ادبی-هنری و روزنامه‌نگار ایرانی است. از او آثار متعددی به چاپ رسیده‌است. همچنین برای مدت کوتاهی سردبیر مجله ادبی دنیای سخن بود.از او تا به حال ده ها کتاب تاثیرگذار و پرطرفدار در زمینه ی داستان منتشر شده است و عموما کتاب های او با اقبال خوبی از سمت خوانندگان، علی الخصوص خوانندگان حرفه ای، مواجه می شود. مجابی بارها از سوی مجامع اروپایی و امریکایی برای سخنرانی درباره ی هنر و ادبیات ایران دعوت شده است و یکی از نمایندگان شاخص ادبیات معاصر ایران محسوب می شود. اوایل دههٔ چهل لیسانس حقوق و دکترای اقتصاد را از دانشگاه تهران گرفت. ۱۹ سال کارمند دادگستری و بعد کارشناس فرهنگی وزارت فرهنگ و هنر بود. هم زمان روزنامه نگاری حرفه‌ای را در فاصلهٔ بین سال‌های ۱۳۴۷-۱۳۵۸ در روزنامهٔ اطلاعات با عنوان دبیر فرهنگی روزنامه ادامه داد. بعدها با مجلات ادبی ایران از جمله فردوسی، جهان نو، خوشه، آدینه و دنیای سخن همکاری داشت که مدتی نیز سردبیری مجلهٔ اخیر را به عهده داشت.در اواخر سال 57 به اتفاق جمعی از همکاران مطبوعاتی اش در کیهان و آیندگان همچون عمید نائینی، مهدی سحابی، فیروز گوران، سیروس علی‌نژاد و محمد قائد تصمیم به بنیاد کانون مستقل روزنامه‌نگاران گرفتند اما با حوادث سال 58 این پروژه منتفی گردید. ۴۰ سال از فعالیت ادبی او می‌گذرد که ۲۰ سال اخیر را به طور حرفه‌ای و فارغ از دغدغه‌های شغلی، صرف نوشتن رمان و شعرها و تحقیقاتش کرده است. نوشته‌های او بیش از پنجاه اثر چاپ شده است که عمدتاً شامل هشت مجموعه شعر، چهار مجموعه داستان کوتاه، نه رمان، چندین نمایش نامه و فیلم نامه و داستان کودکان وآثار طنز و طرح های هجایی و چند مجموعه مقالات و چند شناخت نامهٔ ادبی دربارهٔ نویسندگان و شاعران ایران است. علاوه بر انتشار شعرها و رمان‌ها و داستان‌ها، کار عمدهٔ او در این سال‌ها، تحقیق دربارهٔ نوپردازان هنرهای تجسمی ایران است که بالغ بر شش جلد می‌شود، که تاریخ تحلیلی زندگی و آثار نقاشان و مجسمه سازان پنجاه سال اخیر است. همچنین پژوهش مفصلی در زمینهٔ تاریخ طنز در متون ادبی ایران را ادامه می دهد که سیر شوخی‌های ادبی را در کتاب‌های نظم و نثر ایران طی هزار و اندی سال بر پایهٔ تحولات اجتماعی ترسیم می‌کند. او همسر و دو فرزند دارد و در کوی نویسندگان زندگی می‌کندو اوقاتِ به خواندن و نوشتن می‌گذرد. به عنوان طنز پرداز مدرن شهرت دارد و طنز را در شکل‌های مختلف کلامی و تصویری تجربه کرده است. نقاشی مدرن را به تفنن تجربه و چند نمایشگاه از کارهای خود عرضه کرده است. در مورد تصویرگر: سال 1322 در اصفهان به دنیا آمد. فرشید مثقالی، فارغ التحصیل نقاشی از دانشکدة هنرهای زیبای دانشگاه تهران،‌ فعالیت خود را با تصویرگری کتاب آغاز کرد، و در سال 1346 به هنرمندان «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» پیوست. برای مصور کردن کتاب های ماهی سیاه کوچولو، آرش کمانگیر، جمشید شاه و قهرمان جوایزی گرفت، و هم زمان با پیدایش «موج نو» در سینمای ایران به طراحی پوستر فیلم های گاو (داریوش مهرجویی،1348 ) پستچی (مهرجویی،‌ 1351) بی تا (هژیر داریوش،‌1352) و شازده احتجاب ‍(بهمن فرمان آرا، 1353) پرداخت. کار عمدة مثقالی در «کانون» انجام شد، و او با طراحی پوستر فیلم های کوتاه ، آن که خیال بافت و آن که عمل کرد ( مرتضی ممیز،‌ 1350) ، دار (رضا علامه زاده، 1352) و دوباره نگاه کن (مثقالی، 1353) تحولی در پوستر فیلم ایران به وجود آورد. مثقالی هم چنین عنوان بندی تعدادی از فیلم های غیر متعارف سینمای ایران را طراحی و اجرا کرده است. عنوان بندی فیلم گاو نخستین کار مثقالی در این زمینه است. مثقالی سپس عنوان بندی آقای هالو (1349) و شازده احتجاب (1353) را برای مهرجویی و فرمان آرا طراحی و اجرا کرد. آقای هیولا (1349) سوء تفاهم (1349)‌ پسر و ساز و پرنده (1350) شهر خاکستری (1351) کرم خیلی خیلی خوب (1352) دوباره نگاه کن (1353) از جهات مختلف (1357) یک قطره خون، یک قطره نفت (1359) و مجموعة چرا و چه طور (لیوان، میخ و چکش‌، قلم و کبریت،‌1364) فیلم هایی است که مثقالی برای «کانون» ساخت و با آزمایش گری همة تکنیک های فیلم انیمیشن را آموخت. او برای مجموعة آقای تی وی کوشید برای سرعت کار از همان روشی که والت دیزنی در«صد و یک سگ خال دار» (وولفگانگ ریترمن، 1961) استفاده کرده بود بهره ببرد. برای آموزش این کار به انگلستان رفت، که در آن جا نیز این روش را به کار می بستند. مثقالی از میان فیلم هایی که ساخته، دوباره نگاه کن را بیش از همه می پسندد. دوباره نگاه کن جست و جویی است در طبیعت برای یافتن اشکال جان دار در شکل های بی جان؛ به همان شیوه ای که یک کودک دربارة فضای اطراف خود و طبیعتی که او را احاطه کرده تخیل خود را به کار می اندازد و داستان می سازد. از میان فیلم های مثقالی دوباره نگاه کن و یک قطره خون و یک قطره نفت از حیث گرافیکی ممتاز و متمایز از سایر آثار او در آمده اند. فیلم های مثقالی از جشنواره های داخلی و خارجی جوایز متعددی کسب کرده اند، از جمله: آقای هیولا و سوء تفاهم (جایزة جشنوارة بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، 1349) کرم خیلی خیلی خوب (دیپلم جشنوارة کارلو وی واری، 1974) پسر و ساز و پرنده (جایزة هیئت داوران جشنوارة ونیز، 1974) و دوباره نگاه کن (جایزة اول جشنوارة فیلم کودکان مسکو، ‌1975) و جایزة اول جشنوارة جیفونی ایتالیا، 1975). » اسکن شده در انجمن (فروم) کودکی و نوجوانی حق تکثیر: تهران ـ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، 1351
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری