جوامع دانش - فناوری اطلاعات برای توسعه پایدار

جوامع دانش - فناوری اطلاعات برای توسعه پایدار

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی

توضیحات

نویسنده: رابیل مانسل - یوتا وهن در انتخاب فناوری با فرآیند پیچیده ارزیابی فنی مواجه هستیم. برای انتخاب یکی از فناوری‌ها “فاوا” و توجه داشتن به وجود مهارت‌های مدیریتی و سایر مهارت‌ها برای استفاده مؤثر از سامانه‌های جدید اهمیت دارد. به هنگام تصمیم‌گیری درباره استفاده از فناوری ها، گزینه‌های فنی دیگری هم وجود دارد که هر یک محدودیت‌هایی دارند. امابه هرحال با استفاده از فناوری‌های جدید می‌توان بسیاری از محددیت‌های فنی را برطرف کرد. در فرآیند تصمیم‌گیری منجر به سرمایه‌گذاری در فناوری موردنظر‏، سیاستگذاران باید براساس مقایسه مشخصات فنی گزینه‌های موجود دست به انتخاب بزنند و عوامل داخلی و جهانی را در تصمیم‌گیری خود درنظر بگیرند. اگربا کمبود منابع مالی ‏، دانش فنی و قابلیت‌های فنی و نهادی مواجه باشیم وضع بدتر هم می شود. ارزیابی تفصیلی مشخصه‌های فنی و اقتصادی سامانه‌های گوناگون ی که رقیب همدیگر هستندودرنظر گرفتن قابلیت‌های مورد نیاز سبب می شود تا اتخاذ و توسعه سامانه ها موفقیت‌آمیز باشد. براساس شرایط موجود هر کشور است که چگونگی استفاده از “فاوا” به ‌کارآمدترین صورت تعیین می‌شود. دسترسی به‌کارآموزی و آموزش مبتنی بر “فاوا” فقط یکی از چالش‌ها است .باید نظام‌های جدید مبتنی بر “فاوا” را راه اندازی کرد و بین آموزش و فناوری پلی زد. محتوا و شیوه‌های یادگیری در یادگیری مبتنی بر “فاوا” به همان اندازه اهمیت دارد که سرمایه‌گذاری در زمینه زیرساخت. با فناوری “فاوا” می‌توان موانعی مانند دورافتادگی جغرافیایی و کمبود معلم را برطرف کرد و بنابراین کارآیی آن در آموزش و پرورش بدیهی است. اما به‌کارگیری “فاوا” در کشورهای رو به توسعه با مشکلات بزرگی همراه است. هزینه‌های مربوط به مخارج سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، نگهداری و هزینه‌های زیرساختی مانند برق که برای پشتیبانی از شبکه‌های جدید دانش ضروری‌اند عواملی بازدارنده هستند. در کل بررسی‌هایی که در باره نقش “فاوا” در فرایند آموزش انجام شده است نشانگر اهمیت حیاتی کیفیت مهارت‌ها و برابری دسترسی به برنامه‌های کاربردی است. در باره طراحی برنامه‌های آموزش و کارآموزی همساز با نیازهای مردم در کشورهای رو به توسعه به دو نکته دیگر هم باید توجه داشت :کیفیت مهارت‌ها و سویه های یادگیری. پایه «جوامع دانش» شکل‌گیری مهارت‌های گسترده است. شکل‌گیری مهارت‌ها در محیط کار، از راه آموزش رسمی، یا از راه مجامع محلی برای دست یافتن کشورهای رو به توسعه به اهداف‌شان، اهمیت بنیادی دارد. گردآوری "ابزارها" فقط بخشی از وظایف فراروی کشورها است که باید به هنگام طراحی راهبردهای جدید یا بهبود‌یافته مورد توجه قرار گیرند. باید برای گردآوری قابلیت‌های انسانی و فناوری‌های مربوطه اقداماتی انجام داد تا بتوان از فرصت‌های جدید ارائه شده توسط “فاوا” استفاده کرد. در بسیاری از موارد این فرآیند گردآوری، حالت بازارنگر دارد اما برای دست یافتن به اهداف اجتماعی و کاهش محرومیت‌ها، طرح‌های عمومی نیز لازم است. حق تکثیر: سازمان مطالعه و تدوین کتب درسی (سمت)
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری