توضیحات
. شرحی از کتاب : موجودى که هر یک مصداقى از آنیم، به خوبى با آن آشناییم و با همه صفات، حالات، ویژگى ها و آثار آن تنگاتنگ درگیریم ..ماهیت، محتوا و موجودى او کدام است؟ به راستى ، حقیقت انسان چیست؟ اگر نگوییم اصلى ترین پرسش، دستکم یکى از اساسى ترین دغدغه ها براى بشر در دامنه تاریخ و گستره زمان، پرسش از حقیقت ، هویت، ذات و نهاد خود اوست. آدمى همیشه و همواره خواسته است که «خود» را بازشناسد و از بیرون، درون، زوایا و از اسرار خویش آگاهى یابد. تا چه اندازه بشر در این کوشش مدید، تلاشهاى بایسته داشته و به نتایج شایسته دست یافته است، از خود او باید پرسید.. در سیر این ماجرا، از اصل ها و ایده ها و نیز برداشتها و پیامهاى مکاتب بشرى نباید غفلت ورزید. در طول عمر چند هزار ساله انسان بر کره ارض مکتب هاى فکرى، علمى، فلسفى و اجتماعى بسیارى پدید آمده اند که هر یک پیرامون عالم وجود و پیکره عظیم هستى و موضوعات، عناصر و اجزاى آن سخن ها گفته و اصل ها و قاعده ها بنا نهادها ند. وجود انسان و سیماى بود و نمود او نیز به عنوان یکى از اصلى ترین ارکان و شاخص ترین چهره هاى عالم هستى، از شمار این سوژه ها غایب نبوده و همواره در تیررس افکار و نظریات تند و تیز و گاه ملایم و متعادل و زمانى کند و نارس این مکاتب قرار داشته است. در این باب، هر یک از این مکتبها سخنى گفته و فرهنگ و دیدگاهى پدید آورده اند و هر کدام «انسان» را به گونه اى دیده و به شکلى تصویر نموده اند که نوشتار حاضر، این پژوهه را به بررسى دیدگاه داروین در چگونگى پیدایش انسان و نظرگاه رهبران و پایه گذاران کمونیسم و دیدگاه رایج مادى گرایى درباره انسان و نقد آن ویژگى مىدهد. سوگمندانه باید گفت: غالب فرهنگ ها و مکتب هاى بشرى بر بشر و شناخت او آگاهانه و ناآگاه ستم روا داشته و به خوبى از عهده شناخت و شناساندن وى بر نیامده اند. کتاب در ۴ فصل با عناوین؛ مقدمه ای بر شناخت انسان، آفرینش و داروین آغاز حیات و دیدگاه دین انسان و اقتصاد تنظیم شده است. حق تکثیر: قم: ظهور شفق، ۱۳۸۵