افضل التواریخ

افضل التواریخ

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : غلامحسین افضل الملک

توضیحات

به تصحیح: منصوره اتحادیه ، سیروس سعدوندیان «افضل التواریخ»، تالیف «افضل‏الملک میرزا غلامحسین خان شیرازى» است. در سال  ١٣١۴  هجرى قمرى از طرف مظفرالدین شاه مامور نوشتن تاریخ دوره‏ى مظفرى شد. میرزا غلامحسین خان پس از اتمام رساندن کتاب آن را افضل التواریخ نام نهاد و از این جهت خود افضل نیز به «افضل الملک» شهرت یافت. افضل التواریخ، وقایع هر سال را جداگانه در یک مجلد تدوین و هر جلد را به چهار باب تقسیم کرده است. هر جلد خطبه و مقدمه جداگانه دارد. جلد اول از آن رو که فقط وقایع  ۴٣  روز از  ١٨  ذیقعده تا ذیحجه سال  ١٣١٣  ه.ق، سلطنت مظفرالدین شاه؛ یعنى از زمان تاج‏گذارى تا پایان سال را در بردارد، مختصرتر است و ابواب جداگانه ندارد. مولف گوید که شاه پس از تاج‏گذارى و پس از آنکه وى بخشى از کتاب اعلام الناس در وقایع خلفاى عباسى را به او تقدیم کرد، او را مامور نگارش تاریخ عصر خود کرد و موظف ساخت اخبار هر سال کشور را در کتابى گزارش کند. کتابى در تاریخ  ۵  سال  ١٣١٣  -  ١٣١٧ ه.ق از دوران پادشاهى مظفرالدین شاه قاجار و از منابع دست اول براى این دوره تاریخى است. حق تکثیر: تهران: نشر تاریخ ایران،1361
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری