اقبال‌شناسی: هنر و اندیشه محمد اقبال

اقبال‌شناسی: هنر و اندیشه محمد اقبال

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : سید غلامرضا سعیدی

توضیحات

در تاریخ معاصر کشور ما یکی از اندیشمندانی که با قلم خویش در اصلاح ساختار فرهنگی جامعه بر پایه ترویج مبانی اسلام ناب و در زمره پیشروان نهضت اسلامی قرار گرفته است، مرحوم استاد سیدغلامرضا سعیدی بیرجندی است. شخصیّت کم‌نظیری که با تسلط و آشنایی به زبان‌های «عربی، انگلیسی، فرانسه و اردو» در زمانی که طاغوت بستر مناسب برای ابتذال‌نویسان را فراهم می‌کرد، به خلق آثار قلمی پرداخت. نویسنده در این کتاب به هنر و اندیشه علامه دکتر محمد اقبال لاهوری پرداخته است. محمد اقبال لاهوری (1938 -1877) شاعر و متفکر بزرگ مسلمان شبه قاره هند و پاکستان است. اقبال دوران کودکی و نوجوانی را در زادگاه خود (سیالکوت) گذراند. زبان‌های فارسی و عربی را در مدارس قدیمه آنجا و به روش سنتی فرا گرفت و با مقدمات علوم اسلامی و معارف قرآنی آشنا شد؛ سپس به مدرسه‌ای وارد گردید که مبلغان مسیحی اسکاتلندی با نام "اسکاچ میشن" در سیالکوت تاسیس کرده بودند و به فراگیری اصول و مبادی علوم جدید مشغول شد. اقبال از آغاز جوانی شعر می‌گفت و در مجالس شعرخوانی شرکت می‌کرد و در بعضی از جراید محلی اشعارش طبع و نشر می‌شد. استاد وی "سیدمیرحسن" در تشویق او در این راه سهم عمده‌ای داشت و علاوه بر این اقبال با "داغ دهلوی" استاد شعر اردو در آن روزگار مکاتبه داشت و از راهنمایی‌های او بهره می‌گرفت. حق تکثیر: انتشارات بعثت
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری