اهل هوا

اهل هوا

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : شکوفه آذر

توضیحات

گوشه هایی از کتاب: "اهل هوا کسانی هستند که گرفتار یکی از باد ها شده اند و بادها قوای مرموز و اثیری و جادویی را گویند که همه جا هستند و مسلط بر نوع بشر. هیچ کس را یارای مقابله با آنها نیست و آدمیزاد در مقابلشان راهی جز قربانی دادن و تسلیم شدن ندارد. بادها همچون آدمیان مهربان یا بیرحم،کور یا بینا ، کافر یا مسلمانند.وقتی که باد سراغ کسی رفت و او را مرکب خود ساخت دیر یا زود مریض و هواییش می کند.برای رهایی از درد و رنج باد باید پیش بابا و یا مامای آن بادرفت.برای پائین آوردن و زیر کردن باد هر بابا و یا ماما مجالس ومراسم خاصی برای بازی کردن ترتیب می دهندو طی همین مراسم است که بابا یا ماما باد را از بیمار بیرون می کند. مجلسی و سفره ای و خونی و این مراسم همان است که باد می خواهد و به وسیله همین هاست که باد صاف و بینا میشود و شخص مبتلا در جرگه اهل هوا در می آید...(ص12)کتاب گروهی از سیاهان جنوب ایران را اهل هوا می نامند که در مناطقی جنوب بندرعباس ، قشم ،میناب، بندر لنگه، بوشهر و جزیره هرمز زندگی می کنند. در مورد این مردم عجیب اینکه آنها باد را پرستش می کنند. اما آنها هیچ نوع آگاهی در مورد منشا بادها و دلیل اهمیت آن در زندگی شان ندارند. بسیاری از آنها اعتقاد به باد را به سنت های دیرین نسبت می دهند. تنها بعضی از بزرگان اهل هوا بر این اعتقادند که خاستگاه بادها از سرزمینی بسیار دور است. این باد به خلیج فارس می رسد و شخصی را انتخاب می کند و او را بیمار می کند. مراحل بی مار شدن فرد توسط باد این بادها فقیران را بیمار می کنند. فرد ژست خاصی می گیرد و چیزهای نا مفهومی را به زبان جاری می کند. به بیماری که باد وارد بدنش شده جن زده یا زار می گویند. چه کسانی دچار این بیماری می شوند؟ ولگردان کنار دریا، ماهیگیران، ناخداها و به طور کلی افرادی که توانایی انجام کاری را ندارند بیشتر در معرض این بیماری هستند. مراحل درمان فرد جن زده فردی که بیمار می شود او را نزد پزشک می برند. اگر پزشک از تشخیص و درمان بیماری عاجز ماند، او را به نزد ملای محل می برند. ملا ظاهرا از راه عبادت استعداد و توانایی های خاصی برای علاج بیماری به دست آورده است. اگر او نیز نتوانست کاری انجام دهد او را به نزد بابا یا ماما زار می برند. بابا و ماما زار چه کسانی هستند؟ بابای زار به مردی گفته می شود که توانایی تشخیص نوع جن را دارد. او همچنین می تواند جن را از بدن شخص بیمار خارج کند، مانند بابا ایاد که در بندر لنگه اقامت دارد. مامای زار به زنی گفته می شود که بیماری زن یا دختر را درمان می کند، مانند ماما حنیفه در جزیره قشم. هر کدام از این ها نوع بادی که در بدن شخص است را می توانند تشخیص دهند و هر یک از این متخصصان فقط توانایی خروج یک نوع باد از بدن بیمار را دارند. مثلا بابا ایاد بادی به نام نوبان را ضعیف می کند و جن را از بدن بیمار خارج کند و ماما حنیفه که خون بیشتری نوشیده است دو باد نوبان و زار را می تواند تشخیص دهد و از بدن بیمار خارج کند. انواع بادهایی که سیاهان جنوب ایران به آن معتقدند: باد مشایخ ، باد زار ، باد نوبان ، باد جن ، باد لیوا
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری