بازشناسى ادگار آلن‏ پو

بازشناسى ادگار آلن‏ پو

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : فتح الله بی نیاز

توضیحات

نام لاتین نویسنده: Edgar Allan Poe با این که حجم کارهاى پو چندان زیاد نیست، ولى به دلیل ارایه «نوع جدیدى» از ادبیات داستانى، شیوه نوینى از نقدنویسى و نگارش شعرهاى نو، تأثیر آثارش به مراتب وزین ‏تر و گسترده‏ تر از حد معمول بوده است. داستان کوتاه، از ابداعات و ابتکارات اوست. پو بود که براى اولین‏ بار داستان‏هایى در پنج تا شش صفحه نوشت که به ‏معناى واقعى کلمه «کامل» بودند. گرچه بیشتر داستان‏هاى او ارتباط عینى چندانى با زندگى واقعى نداشتند و حقیقت وجودى آنها نوعى حقیقت مصنوع (کاذب) بود، اما تمام آنها مبتنى بر طرح، فضاسازى، حال و هوا، تعلیق و شخصیت‏ سازى بود. ویژگى برجسته‏اى که آثار پو را شاخص کرده است، تنها در گزینش سبک گوتیک، و بهره جستن از واقع‏گرایى، سمبولیسم و عنصر رمانتیک و پدید آوردن فضاهاى تیره و تار و آکنده از رعب و وحشت و رویدادهاى رازناک و دلهره ‏آور از یک‏سو و یا انتخاب مضمون - اندیشه مرگ، شکنجه، کشتن، ترس، انزوا و زنده به گور شدن - از دیگر سو، خلاصه نمى ‏شود، چرا که نویسنده‏ هاى دیگرى هم با همین سبک و محتوى نوشته‏ اند. آن چه کارهاى او را متمایز مى ‏سازد، چند لایه بودن آثار اوست. در یک لایه، صحنه‏ هاى موحش است، در لایه دیگرى هجو و طنزى بیمارگونه که در آن گویى نویسنده خواننده ‏اش را به بازى گرفته است، در لایه سوم که مى ‏تواند حتى روح و جانمایه داستان باشد، جنبه‏ هاى روانشناسى و در لایه چهارم پوچى و هیچ ‏انگارى و چه بسا در لایه پنجم ارایه نوعى از زیباشناسى متافیزیکى.
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری