انتها نامه

انتها نامه

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : محمد بن محمد سلطان ولد

توضیحات

. معرفی اجمالی کتاب «انتهانامه»، به زبان فارسى، اثر بهاء الدین محمد، مشهور به سلطان‏ ولد، فرزند مولانا جلال الدین مولوى، در باب عرفان ادبى و عملى است. مؤلف، در مقدمه مى‏گوید: «چون دو دفتر از مثنوى تمام شد، در موعظه و نصیحت از طریق نظم بسته بودم که آنچه گفته شد، اگر خلق بدان عمل خواهند کردن، کافى است و تمام. پس عالم خموشى پیش گرفته بودم و به عالم باطن مشغول شده. در عین آن خموشى، الهام حق در رسید بى‏ چون و چگونه که به پند و موعظه مشغول شو که آنچه در عالم خموشى مى‏ طلبى، در بیان و گفتار حاصل شود». سلطان‏ ولد، به جهت مأنوس بودن با کتاب و سنت، همواره کلامش، مشحون از آیات الهى و احادیث نبوى است. ساختار مباحث مختلف کتاب با عبارت«در بیان آنکه...»، از یک‏دیگر منفک شده است؛ بنابراین، کل مطالب آن در قالب یک مقدمه و  ١١٣  بحث مختلف که با عبارت مزبور آغاز شده، ارائه گردیده است. نمونه ‏ای از مباحث کتاب: در بیان آنکه اولیاى واصل، در نام حق، حق را دیده‏اند، زیرا که حق از نام خود جدا نیست؛ به خلاف نام‏هاى دیگر، چنان‏که کسى نام نان برد، آنچه از نان یابد، از نام نان نیابد؛ نام، غیر نان است و از نان جداست. هم‏چنین غیر نام خدا همه بر این منوال است که گفتیم. مردان و واصلان، در نام خدا، خدا را دیده‏اند، چنان‏که تو در بحرى یا در جویى، آب را ببینى و آب، از جو جدا نباشد...   حق تکثیر: تهران : نشر روزنه ، 1376
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری