آرمان های فاطمی (س)

آرمان های فاطمی (س)

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : علامه سعادت ملوک تابش هروی

توضیحات

قسمتی از متن کتاب در قسمت اول - آرمانشناسی و آرمانگزینی آنچه در این رابطۀ ویژه به شدت قابل توجه می باشد آنست که هر انسانی: اولاً به میزان شناختی که از خود و گوهر وجودی خود و پایان امر خود دارد، آرمانی متناسب با آن اختیار می کند: ثانیاً به میزان ارزش و احترامی که برای خود قایل می باشد، به آرمانهای ارزشمند و احترامبار روی کرده و همان آرمانهائی را می گزیند که ارزش وجودی او را برتر و بیشتر و عزیزتر و شریف تر و غنامندتر سازد؛ ثالثاً به میزان محبتی که به خود و گوهر ربانی خود داشته و مهری که می ورزد، به آرمان مورد نظر خود «دل» می دهد؛ رابعاً به میزان دلسوزی ئی که به خویش و رشد و کمال و غنای وجودی خویش ـ و نه رشد و گسترش داشتنی های برونذات و فناپذیر ـ دارد، در راه تحقق آرمانهای خود عملاً سرمایه گذاری می نماید. آنچه آمده مؤید آنست که: انسان از روی شناخت آرمانهای هرکسی می تواند دریابد که وی از خود چه شناختی دارد؛ به خود چه احترام و ارزشی قایل می باشد؛ خود را چه مقدار واقعاً دوست میدارد؛ برای خود چه اندازه دلسوزی عملی دارد؛ به هر حال، انسان به دلیل اینکه دارای قدرت «تفکر و تمیز» بوده، نقص و کمال، فقر و غنای وجودی، حرمت و بی حرمتی، زشتی و زیبائی، اسارت و آزادی و... را شناخته و از هم تفکیک کرده و متناسب با فهم خود و شناخت از خود، عوامل و پی آمدهای هر کدام را می شناسد، در جستجوی شناخت آرمانهائی برتر، کارآتر، عزیزکننده تر و... برآمده و بعد، چنانکه تذکر رفت، عملاً به گزینش آرمان و یا آرمان های نهائی اقدام می کند. برای اینکه مراد منِ بنده از آرمان مشخص تر شود، بطور بسیار فشرده معروض میدارم که: آرمان مساوی است با آنچه برای نگرشهای فرد «محور» شده و شکلشان می دهد؛ آرمان مساوی است با آنچه برای کنشهای فرد، «محور» شده و شکلشان می دهد؛ آرمان مساوی است با آنچه موضعگیریهای فرد را افشاء و معین می کند؛ آرمان مساوی است با آنچه جهت گیریهای فرد را افشاء و معین می کند؛ آرمان مساوی است با آنچه روشگزینیهای فرد را افشاء و معین می کند؛ آرمان مساوی است با آنچه ابزار گزینیهای فرد را افشاء و معین می کند؛ آرمان مساوی است با آنچه در تکوین عقیده و ایمان ـ نسبت به همه چیز، و نیز در تکوین هویت (صورتِ انسانی ـ ربانی) او نقش تعیین کننده دارد؛ بر مبنای این نگرش و باور، همگونیِ آرمان: مرید و مراد را، امام و مأموم را و امت و نبی را از نظر نگرش، کنش و زمینه های یاد شده، در یک مسیر و جهت قرار داده، آنها را متناسبِ با ظرفیت و استعداد وجودیشان «همرنگ» تواند ساخت. حق تکثیر: بنده مسئول مدیریت سایت مرکز حفظ و نشر آثار عارف بالله علامه سعادت ملوک تابش (ره) هستم و اجازه نشر کتب را به صورت رایگان در سراسر اینترنت دارا هستم.
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری