ماجرایی در گرگ و میش

ماجرایی در گرگ و میش

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : آنتونیو بوئِرو بایِخو

توضیحات

آنتونیو بوئِرو بایِخو ماجرایی در گرگ و میش را در 1949 نوشت و در 1953 برای اولین بار به صحنه برد. این اثر تنها 10 روز بر صحنه ی نمایش بود چرا که حکومت دیکتاتور وقت اسپانیا، فرانکو، دستور به تعلیق آن داد. بی دلیل هم نبود. اثر به شکلی بی پروا طعنه به فرار ناکامانه ی بنیتو موسولینی و کِلارا پتاچی، پس از سقوط فاشیسم در ایتالیا میزد. طعنه به یار غار و هم مسلکِ ژنرال فرانکو که همان مرام حکومتی و استبدادی فاشیسم را در عمل حاکم بر اسپانیا کرده بود. این اثر نیش زهر منتقدین را نیز چشید و جملگی به ملودراماتیک بودن اثر پای فشاری داشتند. اما آنان بی گمان غافل بودند که که 58 سال بعد یعنی در سال 2011 که بی گمان می توان آن را سال خداحافظی با دیکتاتورهای کوچک لقب داد آن چه به شکلی درام گونه بر صحنه های تئاتر با قلم هنرپرور بوئرو بایخو پرداخته شده بود، به شکل اخباری زنده از از وقایع مستند از رسانه های جمعی دنیا منعکس گردد. گویی سرنوشت حاکمان خودکامه در تئاتر و زندگی مشترک است. بوئِرو در این اثر نیز نیک و ریزپردازانه سرنوشت توده بر انسان و برعکس را و نیز همکنش این دو سنتز را بر یکدیگر دوباره مورد بررسی قرار می دهد. به عبارتی دیگر، سرنوشت یک انسان بر یک توده و سرنوشت یک توده بر یک انسان را دیالکتیک وار مورد تحلیل قرار می دهد و در این تحلیل از عناصر شاعرانه نظیر رویا و تصاویر سوررئالیستینیز جهت غنای استاتیک اثر بهره می جوید. در واپسین روزهای سال 2011 میلادی خواندن این اثر می تواند حسن ختامی بر سال سقوط دیکتاتورهای کوچک و حسن طلیعه ای برای سال سقوط دیکتاتورهای بزرگ تر باشد. حق تکثیر: کلیه ی حقوق مادی و معنوی این اثر متعلق به مترجم آن است.
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری