حماسه بایندر

حماسه بایندر

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی

توضیحات

در نوشتن این زندگینامه از منابع زیر بهره برده شده است: - دفتر پژوهش ها نظری و مطالعات راهبردی نداجا، گروه پژوهشی دفاع مقدس - جام جم آنلاین jamejamonline.ir - دایره المعارف بزرگ اسلامی جلد 11 - نقش نیروی دریایی و بایندر در اخراج انگلیس ها از هنگام و باسعیدو نوشته محمد علی بهمنی قاجار، فصلنامه مطالعات تاریخی، شماره 27، زمسنان 88 - در هنگامه شهریور 1320 بیگانگان با ما چه کردند نوشته سید محمدرضا سلامی پور، روزنامه اطلاعات 21/06/1385 هجری شمسی زندگینامه دریابان غلامعلی بایندر (می‌میرم تا ایران بماند) 69 سال پیش در آخرین ماه تابستان تمامیت ارضی ایران به‌واسطه هجوم ارتش متفقین به خطر افتاد و بعد از گذشت چند ساعت ارتش ایران با فرمان سرلشکر نخجوان اسلحه را بر زمین نهاد و در مقابل دشمن غدار تسلیم شد، اما دریابان بایندر با سرپیچی از فرمان تسلیم و با مخابره ی این پیام : ( می میرم تا ایران بماند ) جانش را در راه میهنش فدا کرد. در آخرین ساعات شب دوم شهریور 1320 سفیران روس و انگلیس به دولت ایران اطلاع دادند به خاطر عدم توجه رضاخان به خواسته متفقین مبنی بر اخراج نیروهای آلمانی، ارتش 2 کشور به شمال و جنوب ایران حمله خواهند کرد. این تصمیم در حالی گرفته شد که آلمان و متحدانش (اسپانیا و ایتالیا) وضعیت ناگواری را برای ارتش متفقین در اروپا فراهم کرده بودند و تنها راه رهایی از این شرایط، عبور از ایران بود. به فاصله چند ساعت از زمین و هوا و دریا کشور ما در معرض تهاجم قرار گرفت. در شمال کشتی‌های روسی با خشونت بندر انزلی را به توپ بستند و باعث کشته‌شدن ناو سروان یدالله بایندر شدند. در جنوب هم مقاومت دلیرانه‌ای در بندر خرمشهر که پایگاه نیروی دریایی ایران به سرپرستی دریادار غلامعلی بایندر بود، صورت گرفت که در همان ساعات اولیه بسیاری از افسران جان باختند. و اینک حماسه دریابان بایندر در دفاع از تمامیت ارضی ایران بایندر رفت تا ایران بماند .....
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری