بردار این ها را بنویس، آقا !

بردار این ها را بنویس، آقا !

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : محمود کیانوش

توضیحات

.حق تکثیر: نویسنده اجازه نشر کتاب را در سایت داده است. به جای مقدّمه - پشت سرِ مردگان به حکم عشقِ به حقیقت بیاییم در سومّین سال از دهۀ دوّم قرن بیست و یکم میلادی «رُنسانسِ ایرانی» را،که اروپایی آن، با معنی «جنبش فرهنگی»، در قرن چهاردهم میلادی آغاز شد، با صداقت و شرفِ انسانی، در پیشگاه خدایِ پاکی و آزادی، آغاز کنیم و با همۀ احترامی که برای «میراث فرهنگی» خود قائل هستیم، این میراث را بررسی کنیم و بسنجیم و بشناسیم و ببینیم که گذشتگان ما چه بوده اند و چه فکرها و عقیده هایی داشته اند و امروز از آن فکرها و عقیده هاشان، کدامها ارزشِ ثابت و همیشگی دارد و کدامها را گذشت زمان و پیشرفت فکری و علمی انسان بی اعتبار کرده است. اگر گذشتگان ما، همه، از دیربازِ تاریخ تا همین دیروز که «در قید حیات» بودند، اوّلاً «به پاس خدمات نیک فرهنگی» شان، و ثانیاً به دلیل اینکه نیستند تا «پاسخگو باشند»، از هر گونه انتقاد مبرّی و معاف دانسته شوند، و «پشت سر مردگانی»، که «حُسن»هایی داشته اند، مطرح کردنِ «عیب»هاشان «از انصاف به دور» باشد، بنا بر این همۀ آنچه از دیر بازِ تاریخ تا همین دیروز بر سر ما آمده است، حقّ ما بوده است و ما نباید از هیچکس گله ای داشته باشیم، و خودمان هم باید از آیندگان انتظار داشته باشیم که در پرتو حسنهای ما به زندگانی ادامه بدهند و عیبهای ما را ندیده بگیرند و راه ما را دنبال کنند تا همچنان در نزد جهانیان ملّتی بزرگ و با تمدّن و فرهنگی کهن و درخشان شناخته شویم. عزّت و سربلندی امروز ما در نزد همۀ جهانیان گواه همین واقعیت بزرگ و عادتِ سنّتی است! در اینجا به یک نکتۀ مهمّ اشاره ای می کنم و آن اینکه اگر فرضاً «من» (و نه هیچکس دیگر در سراسر جهان) در همۀ عمر به بزرگی و بی عیبیِ یک شخص معیّن اعتقاد داشته باشم و او برای من «قهرمان» شده باشد و ایمانِ من نسبت به او به درجۀ «پرستش» رسیده باشد، و ناگهان یکی بیاید و از او عیبهایی در پیش من بگذارد، دیگر توجّهی به دلیلهای منطقی این منتقد نشان نمی دهم، و بر او خشم می گیرم! چرا؟ نه به این دلیل که آن کس از قهرمانِ مورد ستایش و پرستشِ من عیب گرفته است، بلکه به این دلیل که اگر من دلیلهای منطقی آن منتقد را بپذیرم، به ناآگاهی خود اعتراف کرده ام. بنا بر این تا آنجا که امکان داشته باشد، حرف این منتقد را «ناحقّ» می شمارم و صدای او را به نحوهای مختلف «ساکت» می کنم. (محمود کیانوش)
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری