بررسی کهن ‌الگوی سایه در اشعار مهدی اخوان‌ ثالث

بررسی کهن ‌الگوی سایه در اشعار مهدی اخوان‌ ثالث

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی

توضیحات

نویسندگان: فاطمه مدرسی و پیمان ریحانی نیا برطبق روان شناسی تحلیلی یونگ، روان انسان تشکیل یافته از سیستم های روانی و نمونة مثالی شهرت یافت هاند. این پژوهش (archetype) « کهن الگو » است که به بر آن است تا کهن الگوی سایه را به منزلة مهم ترین و بارزترین که نالگو یی که در اشعار شاعر بزرگ معاصر، مهدی اخوان ثالث، بازتاب یافته است بررسی و تحلیل کند. از آن جا که کهن الگوی سایه در شخصیت انسان دارای کارکردهایی است که مربوط به جنبة منفی شخصیت انسان م یشود، در این پژوهش سعی شده است تا افزون بر کارکردهای منفی سایه، به کارکردهای مثبت آن نیز توجه شود و بازتاب را شکل آشکار « نمادها » آن ها در اشعار و زندگی شاعر بررسی شود. چون یونگ کهن الگوهای پنهان و رؤیاهای عمیق دانسته است و آفرینش های هنری و ادبی را زمینه های بازیابی و تجلی آن ها می داند، کهن الگوی سایه در اشعار اخوان در قالب ،« اسکندر » ،« دقیانوس » ،« شغاد » ؛ شخصیت های نمادینِ منفی نیز ظهور پیدا کرده اند، نمونه هایی از این مواردند. « جادو » و ،« زن جغد » حق تکثیر: آزاد مقاله - ادبیات پارسی معاصر - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - سال دوم - شماره اول - بهار و تابستان 1391 - صفحات 137-113
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری