پیشتازان اندیشه دموکراسی

پیشتازان اندیشه دموکراسی

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : حسین بشیریه

توضیحات

برگرفته از کتاب "آموزش دانش سیاسی " به طور کلی دموکراسی به عنوان نظام حکومتی، پیش از قرون جدید در نظر ھمه فلاسفه و اندیشمندان سیاسی نظامی نامطلوب و تباه به شمار می رفت. افلاطون که خود مدافع حکومت فیلسوفان و فرزانگان بود، دموکراسی را حکومت مردم نادان و بی خبر از حقایق مطلق میدانست. ارسطو نیز با آن که فوایدی برای انواع حکومت قائل بود، دموکراسی را حکومت تھیدستان می دانست که ھمچون توانگران از فضیلت میانه روی و اعتدال برکناراند. حکومت مطلوب ارسطو حکومت طبقه متوسط بود که به نظر او معتدل و میانه رواند. دیگر متفکران عھد باستان و قرون میانه، حداکثر دموکراسی را به عنوان یکی اجزاء نظام ھای سیاسی مختلطی می پذیرفتند که در ترکیب با عناصر حکومت شاھی و اشرافی، موجب تعادل و توازن نظام سیاسی می شد. برعکس در عصر مدرن از قرون جدید به بعد، دموکراسی به نحو فزاینده ای به عنوان بھترین شیوه سازماندھی به زندگی سیاسی عنوان شد. طبعاً اختلاف نظر درباره تعریف و ماھیت دموکراسی در بین نظریه پردازان، بسیار گسترده بوده است. اما مطلوبیت دموکراسی در جھان مدرن تا بدان پایه پیش رفته است که حتی غیردموکراتیک ترین حکومت ھا نیز خود را دموکراتیک می نامند. حق تکثیر: تهران: نگاه معاصر، ۱۳۸۴
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری