فلسفه از نگاه کارناپ

فلسفه از نگاه کارناپ

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی

توضیحات

گردآوری: علیرضا نجمی متافیزیک, چیزی که میتوان آن را سوت زد رودلف کارناپ (1891-1970) فیلسوف مشهور آلمانی و از بنیانگذاران «حلقه وین» و مکتب «پوزیتیویسم منطقی» است. او با روی کار آمدن ناسیونال سوسیالیستها در آلمان به آمریکا مهاجرت کرد و تا آخر عمر آنجا ماند.در مقاله حاضر سعی شده که به این پرسش پاسخ داده شود که «فلسفه از نظر کارناپ چیست؟» با وجود اینکه بعد از مهاجرت به آمریکا بسیاری از نظریات فلسفی کارناپ تعدیل شدند ولی در مقاله حاضر تنها به نظریات او پیش از مهاجرت، یعنی وقتی هنوز حلقه وین از هم نپاشیده بود، خواهیم پرداخت که نظریات عمده حلقه وین نیز هستند. مهمترین منابع فارسی به کار رفته در نوشتن این مقاله عبارتند از: ادیب سلطانی، میرشمس الدین، رسالة وین، مرکز ایرانی مطالعات فرهنگها، ۱۳۵۹ پایا، علی، کارنپ و فلسفة تحلیلی، فصلنامه ارغنون، شمارة ۷و۸ ، پاییز و زمستان ۱۳۷۴ کارناپ، رودلف، علوم صوری و علوم تجربی، ترجمة شاپواعتماد، دیدگاه و برهانها، نشر مرکز ۱۳۷۵ کارناپ، رودلف، غلبه بر متافیزیک، ترجمة بهاء الدین خرمشاهی، پوزیتویسم منطقی، انتشارات علمی فرهنگی، ۱۳۶۱ کارناپ، رودلف، مقدمه ای بر فلسفة علم، ترجمة یوسف عفیفی، انتشارات نیلوفر، ۱۳۶۳ لاریجانی، علی، متافیزیک و علوم دقیقه در فلسفة کانت، انتشارات امیرکبیر، ۱۳۸۳ نائس، آرن، کارناپ، ترجمة منوچهر بزرگمهر، انتشارات خوارزمی، ۱۳۵۲ ویتگنشتاین، لودویگ، رسالة منطقی- فلسفی، ترجمة میرشمس الدین ادیب سلطانی، انتشارات امیر کبیر، ۱۳۷۹. هایدگر، مارتین، متافیزیک چیست؟، ترجمة سیاوش جمادی، انتشارات ققنوس، ۱۳۸۳ . همپل، کارل، ملاکهای تجربه گرا در باب معنای معرفتی، مسائل و تحولات. ترجمه فرشته نباتی، فصلنامة ذهن، شمارة ۱۹، پاییز ۱۳۸۳
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری