چ‍را ج‍ن‍گ‌؟: ب‍ررس‍ی‌ روان‍ش‍ن‍اس‍ان‍ه‌ پ‍دی‍ده‌ ج‍ن‍گ‌

چ‍را ج‍ن‍گ‌؟: ب‍ررس‍ی‌ روان‍ش‍ن‍اس‍ان‍ه‌ پ‍دی‍ده‌ ج‍ن‍گ‌

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی

توضیحات

نویسنده: زیگموند فروید و آلبرت انیشتین این کتاب کوچک که توسط «خسرو ناقد» با ترجمه ‏ای روان به وسیله موسسه «کتاب روشن» منتشر شده است یکی از پرمحتواترین و جالب‏ترین کتاب‏هایی است که در هیجدهمین نمایشگاه کتاب به خوانندگان عرضه شده است. دو دانشمند هم عصر یهودی با نگاهی متفاوت به سرنوشت انسان و مسأله جنگ نامه ‏هایی به یکدیگر نوشته و نقطه‏ نظرات خود را بیان داشته‏ اند که همچنان تازه و مسأله روز است. آلبرت اینشتین با آن که دانشمندی توانا و صاحب نظریه‏ های معروف فیزیک و علوم تجربی است، در نامه خود به زیگموند فروید چون یک مصلح اجتماعی و انسانی صلح‏ دوست و متعهد به بقای تمدن بشری سخن می‏گوید. اینشتین در سال 1932 و در اوج‏گیری فاشیزم در اروپا و تب جنگ خطاب به فروید می‏گوید: «من نه تنها صلح‏ طلبم، بلکه صلح طلبی مبارزه جویم که برای برقراری صلح با تمام وجود نبرد می‏کنم. هیچ چیز قادر به از میان برداشتن جنگ نیست، مگر آن که انسان‏ها خود از رفتن به جبهه سرباز زنند. برای تحقق آرمان‏های بزرگ، نخست اقلیتی مبارز، تلاش و کوشش می‏کنند. آیا بهتر نیست در راه صلح که به آن ایمان داریم رنج کشید تا در جنگ، که به آن باوری نیست، نابود شد؟» در جای دیگر می‏گوید «کتاب‏های درسی از نو باید نوشته شود تا بتوانند به جای دامن زدن به اختلافات قدیمی و ابدی و ساختن پیشداوری‏های بی‏ مورد، روح تازه‏ ای در نظام آموزشی ما بدمند» و در پایان نامه خود می‏‎نویسد: «هیچ چیز برای من مهم‏تر از مسأله صلح نیست. جز این، هر آن چه می‏گویم و هر آن چه انجام می‏دهم، قادر به تغییر ساخت جهان نیست. اما شاید ندای من بتواند در خدمت امری بزرگ قرار گیرد، ندائی که اتحاد انسان‏ها و صلح در جهان را فریاد می‏زند». زیگموند فروید در جواب به اینشتین جهان را از نگاهی دیگر مورد بررسی قرار می‎‏دهد. قبل از همه فروید خود را موظف می‏داند از این که مورد خطاب اینشتین قرار گرفته قدردانی و سپاسگزاری کند «آقای اینشتین عزیز – وقتی شنیدم که شما مرا برای تبادل‏ نظر درباره موضوعی برگزیده ‏اید که برایتان حائز اهمیت است و معتقدید برای دیگران نیز مهم و جالب است، با کمال میل موافقت خود را اعلام کردم»....
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری