گزارش های حسین علأ وزیر دربار به شاه

گزارش های حسین علأ وزیر دربار به شاه

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : حسین علا

توضیحات

گزارشی از گزارش های جسین علا وزیر دربار به محمدرضا پهلوی (شاه ایران 1320 - 1357) عنوان اصلی: در وزارت دربار 1330 تا 1334 و 1336 تا 1340 دلیل گذارش (آپلود) کتاب برنامه ای بود که در یکی از شبکه های جهانی پخش شد و در آن گفته شد که دو نفر از اعضای دربار یکی وزیر دربار و دیگر اشرف خواهان کودتا در عهد مصدق بودند. آنها با توجه به اسنادی که درباره دسیسه های اسدالله علم در زمینه دولت مصدق در دسترس داشتند. احتمالاً بر این پندار بودند که علم در آن دوران وزیر دربار بود. در حالیکه وزیر دربار در آن دوران شخص حسین علا بود و حسین علا یکی از برگ برنده های مصدق در دربار بود و چندین مرحله خدمات شایانی به مصدق و نهضت ملی نمود. اگر علم جای وی وزیر دربار بود قطعا کودتای 28 مرداد پیشتر محقق میشد. حسین علا پس از زاهدی برای بار دوم نخست وزیر شد. به غیر از این این دو سال 1334 تا 1336، علا همواره وزیر دربار بود. وزارت وی در دربار تا سال 1342 نپایید. او از جمله رجالی بود که نسبت به برخی از سیاستهای شخص شاه انتقادهای تندی میکرد. تا جایی که در سال 1342 برکنار و مغضوب شد. انتقاد اصلی وی به شاه عدم آزادی و زندانی نمودن سیاسیون و روحانیون بود.. گفتنی است احتمال تحریف گزارشهای علا در این رساله بعید نیست. بنابراین جهت شناخت علا به کتاب "در دهلیزهای قدرت" مراجعه شود. (فراهنگ) حق تکثیر: نشر اینترنتی
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری