بررسی واژگان و اصطلاحات دامداری در گونة زبانی «سطوه»

بررسی واژگان و اصطلاحات دامداری در گونة زبانی «سطوه»

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : سیدحسین طباطبایی

توضیحات

روستای سطوه یکی از روستاهای کویری استان سمنان و از نظر تقسیمات کشوری از توابع شهرستان شاهرود است که به همراه چند روستای مجاورش به منطقة "سرکویر" معروف است. گونة زبانی این روستا -که مشابهت زیادی به لهجه های بازماندة خراسان قدیم دارد به دلایل متعدد، ازجمله فاصلة طولانی با شهر، تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده است. مطالعه دربارة واژگان، اصطلاحات و تعابیر این گونة زبانی افزون بر فواید مردم شناسانه و زبان شناسانة آن ممکن است در حل برخی از مشکلات زبانی و معنایی متون کهن فارسی مفید و مؤثر باشد. در پژوهش حاضر مهم ترین واژگان و اصطلاحات دامداری این روستا- که طی پژوهشی میدانی گردآوری شده و با منابع کتابخانه ای تکمیل گردیده - به صورت موضوعی تدوین شده و افزون بر آن، به نکاتی دیگر از قبیل وجوه اشتقاق، ریشه یابی برخی لغات کهن ایرانی و آداب و رسوم دامداران در این گونة زبانی اشاره شده است حق تکثیر: فرهنگ و ادبیات عامه سال دوم پاییز و زمستان 1393 شماره 4
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری