داستان دوستان یا تذکره ادبا و شعرای آذربایجان

داستان دوستان یا تذکره ادبا و شعرای آذربایجان

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : محمدعلی صفوت

توضیحات

میرزا محمدعلی‌خان صفوت فرزند شیخ محمدحسن واعظ به سال ۱۲۶۰ هجری‌شمسی در تبریز متولد شد. در سنین جوانی به لباس روحانیت ملبس گردید و با خطابه و وعظ به دفاع از قیام شیخ محمد خیابانی پرداخت و به همین خاطر پس از سقوط خیابانی و شکست مجاهدان، دستگیر و خانه‌اش به غارت رفت. وی از اعضای فعال انجمن ادبی آذربایجان بود و در سال ۱۳۰۴ هجری‌شمسی به کفالت معارف آذربایجان و چندی بعد ریاست معارف اردبیل دست یافت و سپس در دارالمعلمین تبریز (دانشسرا)، به ریاست برگزیده شد. میرزا محمدعلی‌خان از جمله نویسندگان توانمند و شعرای خوش‌قریحه بود که به زبان‌های ترکی آذری، فارسی و عربی شعر می‌سرود. از جمله مهم‌ترین آثار تألیفی این ادیب برجسته می‌توان به کتاب‌های تاریخ و فرهنگ آذربایجان و داستان دوستان اشاره کرد. کتاب «داستان دوستان» در واقع تذکره شعرا و ادبای آذربایجان به شمار می‌رود که نویسنده در آن به زندگی و آثار 42 نفر از ادبای آذربایجان پرداخته است؛ از قبیل: حکیم قطان تبریزی، نادر میرزا قاجار، میرزا ابوالحسن جلوه، میرزا علی لنکرانی، میرزا تقی‌خان رفعت، یوسف اعتصامی، محمدعلی تربیت، حسین سمیعی عطا و .... .
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری