انگیزه‏ ها و آماج ‏های طنز شمس تبریزی

انگیزه‏ ها و آماج ‏های طنز شمس تبریزی

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : معصومه محمدنژاد

توضیحات

طنز گونه ‏ای ادبی است که با دیگر گونه‏ های شوخ طبعی از جمله هجو، هزل و مطایبه پیوندهای مشترک و ناگسستنی دارد. به همین دلیل طنزپژوهانی که در تعاریف خود سعی داشته‏ اند بین طنز و واژگان پیرامون آن تفکیک و مرزبندی دقیق قائل شوند، معمولاً دچار اغتشاش و سر در گمی شده ‏اند؛ بویژه اینکه میان طنز در معنی سنّتی آن با طنز مدرن تا حدودی تفاوت است. زبان طنزآمیز برخی از متون عرفانی، منعکس کننده اوضاع اجتماعی و فرهنگی حاکم بر روزگار آفرینش خود هستند، ابزاری ادبی برای عصیان در برابر جامعه و تبلیغ باورهای درست از طریق نقد باورهای نادرست است. سلطان الاولیا و الاقطاب تاج المعشوقین، شمس‏ الدین والحق، محمدبن علی بن ملک تبریزی (ت582 ه.ق) است که از دریچه‏ های مختلف می‏ توان به اثر او نگریست، از جمله طنز را در اثر وی بررسی کرد. شمس تبریزی مفهوم را با لحن‏ های متفاوت و بالاخص الحان طنزآمیز و مفرّح به مخاطب منتقل می ‏کند. در این پژوهش پس از گفتاری کوتاه دربارة چیستی طنز، سعی شده‏ است که با توجه به طنز موجود در ادبیات کلاسیک، این مقوله را در مقالات شمس بررسی کنیم و به چند هدف برجسته وی نظیر طنز در نکوهش صوفیان ریایی، تعریض به عارفان، جنبة تعلیمی هزل، روحیة شاد شمس، بی‏رنگی در مرحله کمال، و طنز در نبرد با مفاسد اجتماعی اشاره کنیم. حق تکثیر: فصلنامه علمی تخصصی مطالعات زبان و ادبیات غنایی، گروه زبان و ادب فارسی دانشگاه آزاد نجف آباد، سال چهارم، شماره دهم، بهار 93 - ص 77 تا 87
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری