دیوان لطفعلی‌ بیک آذر بیگدلی

دیوان لطفعلی‌ بیک آذر بیگدلی

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : لطفعلی بیک آذربیگدلی

توضیحات

به‌کوشش: حسن سادات ناصری، غلامحسین بیگدلی تعداد صفحات : 720 صفحه مروری بر کتاب دیوان لطفعلی‌ بیک آذر بیگدلی آذر بیگدلی، لطفعلی بیگ آذر بیگدلی، شاملو (۱۱۳۴-۱۱۹۵ق/۱۷۲۲-۱۷۸۱م)، شاعر و تذکره‌نویس سده دوازدهم هجری می باشد. آذر در آغاز شاعری «واله» و «نکهت» تخلص می‌کرد، ولی بعداً تخلص «آذر» را برای خود برگزید. وی با کسانی چون شعله و مشتاق و هاتف و شاعران دیگری که نهضت بازگشت ادبی را بنیاد نهاده بودند، مصاحبت و همکاری داشت و در شیوه شاعری از «طرز فصحای متقدمین» پیروی می‌کرد. آذر در بیشتر انواع شعر از غزل و قصیده و مثنوی و رباعی طبع‌آزمایی کرده است. وی قصایدی در مدح جانشینان نادر و کریم‌خان زند و برخی از معاصران خود دارد. مضمون غزلیاتش غالباً عرفانی و اخلاقی و عاشقانه است. به شیخ شهر، فقیری ز جوع برد پناه بدین امیدکه از جود، خواهدش نان داد هزار مسئله پرسیدش از مسائل و گفت: اگر جواب ندادی نبایدت نان داد! نداشت حال جدال آن فقیر و شیخ غیور ببرد آبش و نانش نداد تا جان داد عجب‌که با همه دانایی این نمی‌دانست که "حق" به "بنده" نه روزی به شرط ایمان داد من و ملازمت آستان پیر مغان که جام می به کف کافر و مسلمان داد . حق تکثیر: تهران : جاویدان : 1366
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری