دعای صباح

دعای صباح

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی

توضیحات

دعای پرفیض صباح حضرت امیرالمومنین (ع) بهمراه ترجمه فارسی دعای صباح آن حضرت که در میان ادعیه امامیه، دعایی است مشهور و عالی مضمون که ضمن شرافت خاص روایی، کلید ابواب علم و حکمت و آداب را بر خواننده زیباشناس هدیه میفرماید و به همین جهت حضرتش آنرا « مفتاح الفتوح النجاح و رموز کنوز الفلاح » نامیده و هر صبح بعد از نماز فجر و طلوع صبح صادق تا برآمدن آفتاب آنرا قرائت میفرمود. علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه در کتاب شریف «بحارالانوار» بعد از ماخذ فراوان دعا مانند «اختیار المصباح» سید بن باقی و غیره چنین نگاشته است که: شریف یحیی بن قاسم علوی نسخه ای از دعا بخط حضرت زیارت فرمود که عبارت زیر در آن مکتوب بوده است: «بسم الله الرحمن الرحیم این دعایی است که تعلیم نمود مرا رسول خدا (ص) و میخوانند آنرا هر صبح .. نوشته است این را علی بن ابی طالب در آخر روز پنج شنبه یازدهم شهر ذی حجه الحرام سال بیست و پنج هجری» قطع نظر از ساتید صحیح و روایات صریح مروی از حضرت، شهرت و علو مضامین، دعاء را بی نیاز از گفتگو در خصوص صدور آن میدارد که در واقع کلام گهر بارش فوق کلام مخلوق و دون کلام خالق است. بر اساس اهمیت ویژه دعا، در فرهنگ مکتوب تشیع، علما و دانشمندان متعدد با گرایشهای مختلف روایی، حکمی، فلسفی و عرفانی به ترجمه و شرح این دعای شریف اهتمام خاصی مصروف داشته اند. فرازی از این دعا: « ای خدا این مرکب سرکش هوی و هوس که نفس بر آن سوار است بسیار مرکب بدرفتاری است. خدایا بر در رحمتت به دست امیدواری می زنم و به درگاه کرمت پناه می آورم و از تعدی هوای نفس به سوی تو می گریزم و به اطراف رشته های عنایتت به دست دوستی چنگ می زنم که از سر جرم و خطا و لغزشهایم در گذری و از در افتادنم به وادی هلاکت نگاه داری. باری ای خدایی که به عزت و بقای ابدی منحصر به فردی و همه بندگان به سر پنجه مرگ و فنا مقهورند، از گناهانم تمام درگذر به حرمت مقام محمد و آل محمد ای خدای بخشنده بخشنده بخشنده. » نقل قول: یکی از نکات ظریفی که نیایشگر باید مورد توجه قرار دهد، تناسب میان خواسته‌های خویش از خداوند با ظرفیت روحی خود است، که اگر واجد ظرفیت لازم نباشد ممکن است با دعا، برای خود مشکل و گرفتاری درست کندیکی از دوستان شیخ نقل می‌کند که: زمانی بود که وضع کاسبی من به هم خورد و از این بابت ناراحت بودم، تا این که روزی جناب شیخ از من پرسید: « چرا ناراحتی؟ » من هم جریان را برای ایشان تعریف کردم فرمودند: مگر تعقیبات نمی‌خوانی؟ عرض کردم: چرا می‌خوانم فرمودند چه می‌خوانی؟ عرض کردم: من دعای صباح حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام را می‌خوانم فرمودند به جای دعای صباح، سوره حشر و دعای عدلیه را در تعقیبات بخوان تا مشکلات شما مرتفع شود عرض کردم: چرا دعای صباح را نخوانم؟ فرمودند این دعا فقرات و نکاتی دارد که فرد باید توانایی و کشش آن را داشته باشد، امیرالمؤمنین علیه السلام در این دعا از باری تعالی درخواست می‌فرمایند که: خدایا دردی به من عطا فرما که در آن لحظات هم از یادت غافل نشوم. لذا این دعا ظرفیت خاص خود را نیاز دارد و شما بدون داشتن ظرفیت لازم دعای صباح را خوانده‌ای و چنین مشکلاتی برای شما ایجاد شده‌است. بنابراین، شما به جای دعای صباح، سوره حشر و دعای عدیله را بخوان، ان شاء الله مشکلات مرتفع میشود پس از مدتی که شروع به خواندن سوره حشر و دعای عدیله نمودم، یکی از رفقا ده هزار تومان به من قرض داد، با آن پول کار کردم، منزل هم خریدم و کم کم کارم راه افتاد..
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری