دیوان سیدای نسفی

دیوان سیدای نسفی

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : سیدای نسفی

توضیحات

مصحح: حسن رهبری سیدای نسفی از شهرآشوب سرایان فارسی‌زبان ماوراءالنهر است؛ با این حال نسبتاً گمنام بوده(حداقل در بین ایرانیان) و نام وی در شمار شهرآشوب سرایان ذکر نمی‌شود، در حالی که از لحاظ تعدد و تنوع شغل ها و صنایع اشاره‌شده در اشعارش، ظاهراً بالاترین مرتبه را در بین شاعران شهرآشوب‌سرا دارد و نیز به حرفه‌هایی اشاره کرده که دیگر شعرا از آنها غافل بوده‌اند. وی از دوران کودکی به ادبیات و خصوصاً شعر علاقه نشان داده و پیوسته به مطالعه نوشته‌ها و سروده‌های گذشتگان و معاصران خود می‌پرداخته است. در روزگار وی اشعار صائب تبریزی به ماوراءالنهر راه یافته و شعرای آن دیار با وی و سروده‌هایش آشنا بوده‌اند. بدین جهت سیدا تحت تأثیر کلام صائب قرار گرفته و غزلیاتی از او را در مخمسات خود تضمین کرد. چون سیدا به ظرافت سخن و نوپردازی تمایل داشت، اشعار نمایندگان سبک هندی با طبع و ذوق او موافق افتاد و این سبک را پذیرفت و همچنان که در اشعار وی نمایان است، به خوبی از عهده ی شعرگویی به این سبک برآمده است. با این حال سیدا خیال‌پردازی و مغلق‌گویی و ذوق‌آزمایی را تنها هدفش قرار نداد بلکه او در سروده‌هایش متوجه اوضاع اجتماعی بود؛ از این رو نماینده ی کامل شعر اصنافی به شمار می‌رود. سیدا اشعارش را برای مردمی می‌سرود که محبوبیت بسیار در میان آنان داشت و همواره از یاری و حمایت آنان برخوردار بود. در کتاب حاضر ابتدا زندگینامه و شرح احوال سیدا شاعر قرن یازدهم که شاعری گمنام در حوزه ادب فارسی می‌باشد مورد اشاره قرار گرفته است و اشعار او که در قالب های مختلف از جمله غزل، قصیده ، رباعی و ... سروده شده؛ برای استفاده علاقه‌مندان و دوستداران شعر و شاعری ذکر گردیده است. دیوان سیدای نسفی به تصحیح و تعلیق حسن رهبری در سال 1382 توسط انتشارات بین المللی الهدی در تهران منتشر شده است. حق تکثیر: انتشارات بین المللی الهدی، 1382
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری