دیوان و غزلیات شاطر عباس صبوحی

دیوان و غزلیات شاطر عباس صبوحی

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : شاطر عباس صبوحی

توضیحات

شاطر عباس را باید سرآمد شاعران بی‌کتاب دانست. سرگردانی او از سه همقطار خود یعنی کفاش خراسانی، فایز دشتستانی و زرگر اصفهانی بیشتر است. وی نه فقط در میان عوام بلکه در طبقه‌ی خواص نیز از شهرت و احترامی عمیق برخوردار است. با این همه دوستداران و شیفتگان واقعی او، همان مردم کوچه و بازار هستند که در واقع راوی پرشور اشعار نغز و دلنشین وی به شمار می‌‌آیند. شاطر عباس در دوران کودکی در مکتب ‌خانه سواد نوشتن و خواندن را آموخته و با توجه به اشعاری که سروده و ذوق و صناعاتی که در آن به کار برده از حداقل اطلاعات و مطالعات لازم برای سرودن شعر برخوردار بوده است. لذا نمی‌توان گفت وی بی‌سواد بوده است. میزان مقبولیت شعر و سروده‌های وی در زمان خود وی به حدی بود که شعرای به نام زمان او، مانند ملک الشعرا بهار، از غزل زیبایی که او سروده بود، استقبال کرده و در اقتفای شاطر عباس سروده‌ای دارد که برای مقایسه آن بیت‌های زیر را بخوانید: آسمان گر ز گریبان قمر آورده برون از گریبان تو خورشید سرآورده برون به تماشای خط و خال رخ چون قمرت دلم از روزنه ِ دیده سرآورده برون دو بیت اول غزل استاد بهار به شرح زیر است: لاله خونین کفن از خاک سرآورده برون خاک مستوره‌ی قلب بشر آورده برون نیست این لاله‌ی نوخیز، که از سینه‌ی خاک پنجه‌ی جنگ جهانی، جگر آورده برون حق تکثیر: آزاد
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری