دیوان والیه قاجار

دیوان والیه قاجار

  • 5.0 (2 رای)
  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : حسن جهان خانم والیه قاجار

توضیحات

حُسن‌جهان خانم دختر فتحعلی‌شاه قاجار، برخلاف بسیاری از همگنانش در آن روزگار، اهل کتاب و مطالعه و دیوان و دفتر بود. وی در سال 1232 هجری قمری [برابر با 1196 شمسی] با خسروخان پسر امان‌الله خان اردلان، یکی از خوانین و حاکمان کردستان، ازدواج کرد. با مرگ خسروخان در سال 1250قمری [برابر با 1213 شمسی]، پسر ده ساله‌اش رضاقلی خان به حکومت کردستان رسید و به خاطر صغر سن، عملا حکومت کردستان به دست مادرش، یعنی حُسن‌جهان خانم افتاد. وی در سال 1278 قمری [برابر با 1240 شمسی] در تهران درگذشت. حُسن‌جهان خانم شاعر نیز بود و در شعر "والیه" تخلص می‌کرد. این دفتر، دربرگیرنده‌ی مجموعه اشعار اوست که به ضمیمه‌ی آن، "بساط نشاط در باب عشق" از نویسنده‌یی ناشناس و "حُسن و عشق" به قلم محمد فضولی نیز استنساخ گردیده است. تاریخ کتابت این نسخه ۱۲۷۵ق ذکر گردیده است. حق تکثیر: این نسخه از طریق کتابخانه مجلس شورای اسلامی و نیز نسخ خطی دانشگاه هاروارد منتشر شده و هیچ مالک قانونی ندارد. ادرس کتاب:http://pds.lib.harvard.edu/pds/view/44579165?buttons=y&;printThumbnails=true
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری