اقبال لاهوری : بحث در افکار و احوال او

اقبال لاهوری : بحث در افکار و احوال او

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : مجتبی مینوی

توضیحات

. اقبال لاهوری : شاعر پارسی گویای پاکستان، کتابی است که توسط زنده یاد مجتبی مینوی به نگارش در آمد، و در انتشارات مجله یغما برای اولین بار به زیور طبع آراست. مینوی مینویسد: « هشتصد سالی زبان فارسی در خطه هندوستان رواج و رونقی داشت،و چند قرنی زبان رسمی پادشاهان آن بود، و شعرای بالنسبه خوبی در هند بفارسی شعر می گفتند، جای دریغ و افسوس است که این ارتباط ادبی بین هند و ایران برقرار نماند ! و در این صد ساله ی اخیر رشته علائق این دو قوم با یکدیگر بتدریج نازکتر و سست تر گشت . . . دو تن از شعرای مهم هند یعنی تاگور و اقبال جزو متفکرین و فلاسفه ی عالم محسوب می شوند. بی خبری و بی اطلاعی ما از آثار قلم و افکار اقبال لاهوری ، بحدّیست که که در سراسر کتاب امثال و حکم دهخدا یک بیت و یک سطر از گفتار او مسطور نیست ! من تا وقتی که تالیفات و تصنیفات اقبال را نخوانده بودم،نمی دانستم که چرا مسلمین هند انقدر درباره او غلو و مبالغه می کنند ، اما اکنون که با زادگان طبع او آشنا شده ام، عقیده ی ایشان را موجه می دانم، و آنچه درباره او گویند مبالغه نیست بلکه کاملا بجاست ! » حق تکثیر: از فوت مولف بیش از ۳۰ سال می گذرد.
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری