امپراطوری وحشت: ساواک از آغاز تا فرجام 1335-1357

امپراطوری وحشت: ساواک از آغاز تا فرجام 1335-1357

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی

توضیحات

دفتر پژوهش های موسسه کیهان کتاب امپراطوری وحشت از سری کتابهای «نیمه پنهان» جلد 46 تلاشی است در جهت روشنگری تاریخی، پیرامون عملکرد جنایتکارانی که امروز با وقاحت مدعی می شوند: «چیزی به نام شکنجه در ساواک وجود نداشته است و آنچه بوده مربوط به خودزنی زندانیان سیاسی بوده است.» در این کتاب خواننده با نحوه شکل گیری ساواک آشنا می شود، سپس در جریان کارنامه سیاه رؤسای ساواک قرار می گیرد و ضمن بررسی موضوعاتی همچون ساواک و بهائیت، ساواک و گروه های مارکسیستی و التقاطی به سرانجام عناصر دژخیم و همکاران ساواک می پردازد. عناوین برخی از سرفصل های کتاب به قرار زیر است: پیشینه تشکیلات اطلاعاتی در ایران، ساواک اینگونه آغاز کرد، ساواک مولود بیگانه، معرفی رؤسای ساواک، جرم و مجرم از منظر ساواک، شکنجه در ساواک، ساواک و بهائیت، ساواک و گروه های مارکسیستی و التقاطی در بخشی از کتاب آمده است: سازمان اطلاعات و امنیت رژیم شاه(ساواک) در شرایطی شکل گرفت که پهلوی دوم پس از کودتای ننگین 28 مرداد 1332 پس از چند روز آوارگی در عراق و ایتالیا تازه به سریر قدرت بازگشته بود و می‌کوشید تا به مدد کشتار، شکنجه و آزار و تبعید آزادیخواهان به سلطنت خویش استمرار ببخشد. و بدین گونه بود که در ابتدای شکل‌گیری ساواک یکی از بی‌رحم‌ترین افسران ارتش شاهنشاهی-تیمور بختیار- به ریاست ساواک برگزیده شد. بختیار در دوران ریاست خود بر ساواک کوشید تا به مدد محاکمه، زندانی کردن، شکنجه و حتی اعدام بدون محاکمه چهره‌های مبارزه جو، ارعاب و وحشت از رژیم شاه را بر جامعه حاکم سازد و در این راه توانست رضایت ارباب خویش را جلب کند. اما فواره قدرت بختیار زمانی سرنگون شد که شاه از قدرت بلامنازع وی در جامعه خاصه زدو بندهای پنهانش با آمریکایی‌ها به وحشت افتاد و پس از خلع او، تیمسار سابق پاکروان را به عنوان ریاست ساواک برگزید. بختیار به هوای کسب قدرت و سرنگونی شاه به عراق پناهنده شد و در همان کشور توسط عناصر نفوذی ساواک در تشکیلات براندازی بختیار به قتل رسید.
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری