رساله ای در بررسی اصالت خطبه البیان

رساله ای در بررسی اصالت خطبه البیان

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : میرزا ابوالقاسم قمی

توضیحات

تحقیق : محمد مهدی کرباسچی چکیده :خطبة البیان به امیرمؤمنان حضرت على بن ابیطالب علیه السلام منسوب است در این خطبه، عباراتى نظیر «أنا خالق السموات» و «و أنا الرازق» محلّ بحث و تأمّل است. نویسنده ضمن اشاره به شیوه برخى از بزرگان در استناد و بیان این نوع کلمات و عبارات، به تفصیل، در دو فصل جداگانه، صحّت یا عدم صحّت انتساب خطبه را به حضرت امیرمؤمنان بحث و بررسى کرده است. نویسنده در فصل اوّل، مباحثى را با فرض عدم صحّت انتساب خطبه به آن حضرت مطرح و به تفصیل، درباره غلات و اعتقادات آنان، شأن و مقام امام و مدّعیان الوهیّت بحث میکند و نتیجه میگیرد که با فرض عدم صحّت انتساب، این کلمات و عبارات جعل غلات بوده و براى ترویج و تحصیل اغراض فاسده مطرح شده است. در فصل دوّم، فرض صحت انتساب خطبه به امیرمؤمنان علیه السلام مطرح و موضوع محکم و متشابه در کلام آن حضرت، بررسى شده که بر این اساس، تأویل برخى واژه ها و عبارات ضرورى است. حق تکثیر: فصلنامه تخصصی قرآن وحدیث سفینه، شماره 16، صفحات 135 تا 180
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری