فردوس در تاریخ شوشتر و برخی از مشاهیر آن

فردوس در تاریخ شوشتر و برخی از مشاهیر آن

  • 1.0 (1 رای)
  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : علاء الملک بن نور الله شوشتری

توضیحات

به کوشش: جلال‌الدین محدث «فردوس»، کتابى است به زبان فارسى که به موضوع تاریخ و جغرافیاى شوشتر و نیز معرفى برخى از مشاهیر آن مى‏پردازد. این کتاب از چند نظر حائز اهمیت است:  ١ -مولف خود، مردى چنان داراى علم و صلاحیت بوده که شاه جهان( ١٠٣٧ - ١٠۶٨ ق.) او را به تعلیم فرزندش شاهزاده محمد شجاع تعیین کرده است.  ٢ -همچنین مولف درباره پدر خود، قاضى شهید نورالله شوشترى، خانواده او و احوال برخى از استادان وى مطالبى را آورده است که آن اطلاعات را هرگز نمى ‏توان از سایر کتاب‏ ها به دست آورد.  ٣ - گروهى از فضلاى شوشتر را معرفى کرده که شرح حال ایشان را در منابع دیگر نمى ‏توان یافت. کتاب؛ مشتمل بر پیش‏گفتار انجمن، مقدمه مصحح، مقدمه مولف و پنج محفل و بخش تعلیقات است. پس از فاتحه، محافل پنجگانه کتاب به شرح ذیل آغاز مى‏گردد: محفل اول، درباره پدر مولف، قاضى نورالله شوشترى و برخى دیگر از مشاهیر شوشتر؛ نظیر: شمس‏ الدین اسدالله حسینى، ملقب به صدرالعلماء، زین‏ الدین على بن سید اسدلله حسینى. محفل دوم، به معرفى برخى از قدماى این شهر؛ چون: شیخ عارف محمد سوار، سهل بن عبدالله تسترى، کمال الدین على، معروف به صوفى و...اختصاص یافته است. در محفل سوم، به معرفى برخى از مشاهیر متاخر این شهر پرداخته شده و از کسانى؛ چون: عبدالواحد بن على، عبدالله بن محمود، عبدالله بن على، خواجه افضل و...نام برده شده است. محفل چهارم، به معرفى شعراى این شهر؛ نظیر: ملا سعدالدین محمد متخلص به «بیکسى»، ابوالوفا، میرعالمى، مولانا قوسى، و...اختصاص یافته است. محفل پنجم، به یادکرد برخى نکات علمى و حکمى که به ذهن مولف خطور کرده و نیز برخى منشئات و اشعار وى اختصاص یافته است. مولف دراین محفل اشعارى از خود در قالب قصیده، غزل، رباعى و مثنوى آورده است. حق تکثیر: تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، 1378
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری