قاموس قرآن (جلد دوم )

قاموس قرآن (جلد دوم )

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : علی اکبر قرشی بنابی

توضیحات

. کتاب قاموس قرآن تالیف علی اکبر قریشی شامل شرح بیش 4200 لغت قرآنی می باشد. مجموعه حاضر جزء تألیفاتى است که در صدد بیان مفردات قرآن مى باشد. مفردات قرآن ، علمى است که درباره تک واژه هاى قرآنى از نظر ریشه و اشتقاق لغوى ، دلالت بر معناى مطلوب ، شیوه نگارش ، نحوه تلفظ و نوع کاربرد آن در قرآن بحث مى کند، و یکى از مهمترین شاخه هاى آن غریب قرآن است . شاید نخستین کسى که اصطلاح «علم مفردات » را به عنوان شاخه اى از علوم لفظى قرآن به کار برد و تألیف و تصنیف ارزشمندى در این زمینه ارائه کرد، راغب اصفهانى (م 530 ق ) باشد. قاموس به طور عام به معناشناسى قرآن مى پردازد، و این گونه معناشناسى در علم تفسیر حائز اهمیت است . به تعبیر دیگر فرهنگ نامه لغات قرآن مى باشد. قاموس راهنماى کلمات قرآنى است که بر اساس حروف الفبایى تنظیم شده ، در آن رجوع به اصل و ریشه لغوى کلمات قرآنى ، لازم است ، از «اب » شروع و به «یوم » «یومئذ» ختم مى گردد. در این معجم علاوه بر شماره سوره و آیه ، حروف مکمل هر کلمه و دفعات تکرار آن نیز ذکر شده است . کلمات قرآنى زیر ماده یا ریشه هر کلمه وارد شده است ، و بخشى از آیه قرآنى که در بردارنده آن کلمه است ، در زیر کلمه درج گردیده است . در برابر هر یک از لغات قرآنى ، معناى فارسى آن را آورده به ترجمه آیات نیز پرداخته است . مؤلف در مقدمه مختصر خود بر کتاب مى نویسد: «این کتاب تنها درباره لغات قرآن نیست بلکه گذشته از آن در نوبت خود یک کتاب تفسیر و اگر اغراق نباشد یک دایرة المعارف قرآن است .» حق تکثیر: تهران : دارالکتب الاسلامیه ، 1371
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری