غربگرایی، مشروطیت تا انقلاب اسلامى

غربگرایی، مشروطیت تا انقلاب اسلامى

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : مهدى انصارى

توضیحات

تاریخ انتشار: ویراست اول- پاییز 1386 منبع: فصلنامه آموزه، شماره 6 حدود یک قرن از جنبش مردمى و سرنوشت ساز عدالت خواهى که غربزدگان آن را به مشروطیت اروپایى کشاندند، مى گذرد. باید از جهات مختلفى این جنبش دینى ـ مردمى و چالش هاى آن را شناخت که مى توان به برخى از آن ها اشاره کرد: حوادث ضمنى، جنبى، سیاسى، گروهکى و فراماسونى آن، اختلاف دیدگاه هاى متفاوت بین رهبران (روحانیان، غربزدگان و روشن فکران)، دخالت سیاست هاى وابسته و سفارت خانه هاى انگلیس و روس، نتایج شوم استقرار نظام ضد دینى مشروطیت، کودتاى رضاخانى و تضعیف روحانیان، روند دیانت اجتماعى و.... این شناخت مى تواند نسل جدید را با ریشه هاى دینى ـ مردمى انقلاب اسلامى و حوادث پس از آن و نقش گروه ها، دیدگاه ها و زمینه سازى هاى انحرافى و دخالت هاى سیاسى و تخریبى وابستگان فکرى عقیدتى، غربزدگان، روشن فکران ضد دینى و ملى آشنا کند تا در راه پیشبرد اهداف انقلاب اسلامى خودآگاه، بیدار و هشیار باشد و استقامت ورزد. انقلاب مشروطیت، نمایان گر نخستین مواجهه مستقیم بین فرهنگ سنتى اسلام و غرب در ایران جدید است. همه کوشش هاى قدیم تر در جهت نوسازى ـ هر چند متضمن تحولات در نظام هاى حقوقى، حکومتى و ادارى بود ـ به راه هایى کشانده شد که تماس دورادورى با ارزش هاى سنتى داشت و هیچ کدام به نحوى آشکار و اساسى با این ارزش ها معارضه نکرده بود. برخورد مستقیم غرب و خطرى که از این بابت متوجه بود، اهمیت نقش علما را در سراسر قرن نوزدهم افزایش داد و در عین حال نفوذ فکرى غرب به آن جا رسید که موانعى میان روشن فکران و مذهبیان ایجاد کرد؛ علماى دینى با شرکت در جنبش مشروطیت این تناقض را کمال بخشیدند. مشروطیت که حاصل یک قرن اختلاف و کشمکش میان دولت و علما بود، در عین حال نفوذ گروه هاى روحانى را در امور سیاسى و اجتماعى کاهش داد. همین کاهش سبب شد رفته رفته روحانیان به کلى از سیاست بِبُرند و در انزواى کامل از مسایل سیاسى و قانونى کشور قرار گیرند، و روشن فکران غربزده در قالب اصلاح گران هوادار مردم و آزادى خواه در صحنه سیاست و قدرت اجتماعى و فکرى ظاهر شوند. همچنین افزودن بر اراده سیاسى، مجلس و قانون گذارى را در دست داشته باشند، و طبیعى بود که تا توان داشتند دروازه هاى اعتقادى، اقتصادى، اخلاقى، اجتماعى و سیاسى کشور را به روى غرب گشودند و به نام آزادى بیان و نوشتار، اعتقادات سنتى، فرهنگ بومى و مذهبى، نجات هویت ایرانى و شخصیت هخامنشى او، اساس دین و بویژه اسلام را به باد انتقاد و تمسخر گرفتند. آنان توانستند حکم و قانون دین را عملاً متوقف کنند و اسلام را از صحنه سیاست و حکومت ایران به کنارى نهند؛ حتى تا روز سقوط حکومت پهلوى، هیچ گونه سخنى از شوراى نظارت مجتهدان و یا دخالت علماى دین که مشروطه را برپا کردند، به میان نیامد. نوشتار حاضر به بررسی تضادهای میان جریان روشنفکری و اسلامخواهی در فاصطه تاریخی انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی می پردازد.
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری